Abstract:
مسئله سبک زندگی ابهامات متعددی دارد؛ از جمله اینکه بهترین روش شکلگیری سبک زندگی چیست و انسان برای رسیدن به اهداف آفرینش خود نیازمند چه نوع سبک زندگی است. آیا شکلگیری تدریجی و تجربی سبک زندگی براساس افکار و تمایلات بشری بهترین روش است یا شکلگیری زندگی براساس باورهای الهی و الگوگیری از حجتهای خدا؟ تفکر اسلامی روش دوم را تجویز میکند. پژوهش حاضر نشان میدهد اگر نمونههای عملی از سبک زندگی معصومان پیشروی انسان قرار داشته باشد، انسان میتواند به آنها اعتماد کند و اضطراب صحیحنبودن سبک زندگی و عدم تطبیق آن بر عقاید و اندیشههای الهی را نداشته باشد. همچنین در پی نشاندادن وجود الگوهای حجت در سبک زندگی، معرفی آنها و دلایل حجیت سبک زندگی آنان است. این پژوهش توصیفی - تحلیلی نوآورانه، با استفاده از منابع کتابخانهای دادههای مورد نیاز را جمعآوری کرده است.
The issue of lifestyle has many ambiguities; such as, what is the best way to form a lifestyle and what kind of lifestyle does human need to achieve the goals of his creation. Is the gradual and experimental formation of lifestyle based on human thoughts and desires the best way or the formation of life based on divine beliefs and modeling on God’s Hujjas (Hujja is usually used to refer to a single individual in any given human era who represents God's "proof" to humanity)? Islamic thought recommends the second method. The current study shows that if practical examples of the lifestyle of the Fourteen Infallibles are presented to human, human can trust them and not have the anxiety of incorrect lifestyle and its non-adaptation to divine ideas and thoughts. It also seeks to show the existence of hujja models in lifestyle, introduce them and the reasons for being hujja in their lifestyle. This innovative descriptive-analytical study has collected the required data through using library resources.
Machine summary:
۶. الگوهای حجت در متون دینی چنانکه به پیروی از مجموعه معارف (عقاید، اخلاق و احکام عملی) امر شده است، به پیروی از سبک زندگی پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله) و اهلبیت (علیهم السلام) امر شده است.
بر این اساس، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نماد ادب الهی و بهترین الگوی کرامات و اخلاق انسانی است که میتوان برای معاشرت و سبک زندگی اجتماعی از او الگو گرفت.
خداوند برای ارائه الگو به جامعه بشری نخست پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله) را به بهترین وجه تربیت کرد: «ادَّبَنِی ربّی فأحسَنَ تأدِیبِی» (ابنابیالحدید، 1961م، ج11، ص233)؛ سپس آن حضرت را با وصف اسوه حسنه بهعنوان الگوی تمامعیار سبک زندگی معرفی و تأسى به آن حضرت را واجب کرد: «قطعاً براى شما در تأسی و اقتدا به رسول خدا اسوهای نیکو است، براى آنکس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مىکند» (احزاب، 21).
این سبک زندگی پیامبر(صلی الله علیه وآله) در کبرزدایی و پرورش کرامت و عزت انسان برای همه زمانها و همه انسانها الگو است.
نیز آشکار شد که خداوند پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله) و اهلبیت (علیهم السلام) را الگوی تمامعیار سبک زندگی معرفی و تأسى به آنان را واجب کرده است.
Therefore, it can be said that his method of interpretation is a relatively comprehensive method in interpreting the Holy Qur > Keyw > Interpretation, methodology, reason, Sunnah, Qazi Nurullah Shustari, Kashf al-Qina’a Amma Waqa’a fi Tafsir al-Baydawi min Khalal va Za > تحليل المنهج التفسيري للقاضي نور اللّه الشوشتري في (كشف القناع عمّا وقع في تفسير البيضاوي من خلل وزلل؛ حاشية القاضي نور اللّه التستري على تفسير البيض > محم 2 m"/>l.