Abstract:
هدف این پژوهش بررسی افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن از سه جهت عوامل خانوادگی، مدرسهای و عوامل مربوط به دانش آموز است. در این پژوهش با روش فراتحلیل و محاسبۀ اندازه اثر کاهن روی 15 پژوهش انجام شده بر دانشآموزان ایرانی عوامل مشترک استخراج شدند و اندازه اثر عوامل مشترک به صورت جداگانه خوشهبندی، محاسبه و سنتز شدند و در نهایت باهم مقایسه شدند. یافتهها نشان دادند که به ترتیب عوامل آموزشی، عوامل مربوط به دانش آموز و عوامل مربوط به خانواده در افت تحصیلی اثرگذارند و متغیر عدم تناسب امکانات آموزشی با اندازه اثر 0/89 بیشترین تاثیر را بر افت تحصیلی دارد. در سه حوزۀ خانواده، دانش آموز و مدرسه عوامل موثر بررسی شدند که نهایتا در آنها عامل خانواده با سه متغیر سطح درآمد با 0/54، مشاجرات میان والدین با 0/43 و سطح حمایت و نظارت والدین به تحصیل با 0/79 موثر تشخیص داده شدند. عوامل مربوط به دانش آموز با متغیر نداشتن انگیزه و مبهم بودن آینده شغلی با 0/68 موثر دانسته شد. همچنین عامل مربوط به مدرسه با متغیرهای وضعیت فضای آموزشی و تناسب و وجود امکانات کمک آموزشی با 0/89 و صلاحیت حرفهای و رفتار معلم با 0/67 اثرگذار شناخته شد و تطابق این گزارش با یافتههای بینالمللی تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد که نظام آموزشی و کیفیت معلم رابطه معنادار با افت تحصیلی دارند، بنابراین برای بهبود بخشیدن به وضعیت نظام آموزشی پیشنهاد میشود که از شیوههای نوین آموزشی و آموزش ضمن خدمت معلمان بهرهگیری شود.
Machine summary:
در هر پژوهش تعدادي از اين عوامل يا گروهي از آنها مورد بررسي قرار گرفته است و با توجه به گروه نمونۀ هر پژوهش مي توان گفت عواملي مؤثر در پيشرفت گروه خاصي از دانش آموزان شناخته شده اســت ولي چگونگي تعميم علمي اين پديده ها به جامعه و بررســي کل نگر اين عوامل به فراتحليل اين پژوهشها نياز دارد.
در اين پژوهش با نمونه گيري خوشه اي عوامل مؤثر در افت تحصيلي دانش آموزان ، پايان نامه هاي دانشــگاهي ثبت شــده در مرکز اسناد علمي کتابخانه ملي ايران بررســي شــده اند.
عوامل دانش آموزي و افت تحصيلي رابطه عوامل مربوط به دانش آموز و افت تحصيلي نام پژوهشگر و سال d کاهن ١ تدين (١٣٨٠): نداشتن انگيزه و مبهم بودن آينده شغلي 0/18 ٢ صفويه (١٣٨١): رواج داشتن ارزشهاي مادي 1/9 ٣ صفويه (١٣٨١): بها ندادن به تحصيل 1/71 ٤ مقني (١٣٨٠): استفاده از تلويزيون و راديو 0/62 ٥ مقني (١٣٨٠): تشويق همسالان 0/42 ٦ فخرالاسلام (١٣٨٠): عوامل فردي 0/62 ٧ ناصري (١٣٨٠): مبهم بودن آينده شغلي 0/58 ٨ هدايتي (١٣٨١): عدم انگيزه و هدف 0/3 ٩ شايگان (١٣٨١): اسناد علي - کنترل پذيري 0/47 10 شايگان (١٣٨١): خودپنداره 0/6 ٥ ابوالقاضي (١٣٧٨): بيماري و اختلال جسمي 0/1 ٦ دهقان (١٣٨٥): سلامت روان 0/67 رابطۀ عوامل اقتصادي و درآمد خانوادگي با افت تحصيلي در ٩ پژوهش بررسي شده که در جدول ٦ مقدار اندازه اثر آن ارائه شده است .
A meta-analysis of the relationship between phonics instruction and minority _____________ elementary school student academic achievement.