Abstract:
مقدمه: نظریه واکنش روانی فرض میکند که افراد هنگام دریافت پیامی که آزادی آنها را مورد تهدید قرار میدهد؛ با مقاومت به آن پیام واکنش نشان میدهند. موجران، تمایل دارند خود، قیمت اجاره منزل خود را تعیین کنند. در زمان کرونا که دولت نرخ پایینتری را برای افزایش اجاره سنواتی تعیین کرد؛ موقعیت مناسبی برای سنجش این فرضیه پیش آمد. دو الگوی واکنش روانی یکی شامل تهدید به آزادی (دیلارد و شن، 2005) و دیگری بدون آن (لیندسی، 20005) وجود دارد که هدف پژوهش حاضر، مقایسه آنهاست. روش: نمونهی پژوهش شامل 395 نفر از موجران شهر اصفهان و بهارستان و سپاهانشهر بودند که به شیوهی در دسترس انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای نگرش (مورگان و میلر، 2002)، قصد رفتاری (مورگان، 2008)، تهدید آزادی (دیلارد و شن (۲۰۰۵)؛ لیندسی (۲۰۰۵))، واکنش روانی (دیلارد و شن، ۲۰۰۵)، مقیاس ترمیم واکنشی (RRS) (کوئیک و استفنسون، 2008)، ارزیابی منبع (میلر و همکاران، 2007)، خشم (دیلارد و شن، 2005) و شناخت منفی (دیلارد و شن، ۲۰۰۵) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلهای معادلات ساختاری (SEM) و مدلهای نظریه سوال-پاسخ (IRM) استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی دیلارد و شن (۲۰۰۵) از برازش کافی برخوردار است و نسبت به الگوی لیندسی (۲۰۰۵) برازش بهتری دارد. در واقع واکنش روانی علاوه بر این که بر متغیرهای دیگر (انگیزش، نگرش و منبع ارزیابی) اثر دارد؛ خود، خشم و شناخت منفی را باز تولید میکند و در نظر گرفتن این دو مولفه هیجانی و شناختی ویژگیهای ساختاری مدل را بهتر میکند. نتیجهگیری: توصیه میگردد، پیامرسانها پیام را به نحوی که واکنش روانی کمتری ایجاد کند؛ تدوین و ارائه نمایند تا خشم و شناخت منفی کمتری حاصل شود.
Introduction: Psychological reactance theory assumes that individuals, when receiving a message that threatens their freedom; react by resisting that message. Landlords tend to set their rental price themselves. At the time of the corona, when the government set a lower rate to increase annual rents; there was a good opportunity to test this assumption. There are two patterns of psychological reactance, one involving the threat to freedom (Dillard and Shen, 2005) and the other without it (Lindsay, 20005), that the present study aims to compare them.Method: The research sample consisted of 395 landlords from Isfahan, Baharestan and Sepahan Shahr who were selected by convenience sampling method and responded to research tools including scales of attitude (Morgan and Miller, 2002), Behavioral Intention (Morgan, 2008), Freedom Threat (Dillard & Shen (2005); Lindsay (2005)), Psychological Reactance (Dillard & Shen, 2005), Reactance Restoration Scale (RRS) (Quick and Stephenson,2008), Source Appraisal (Miller et al., 2007), Anger (Dillard & Shen, 2005), and Negative Cognition (Dillard & Shen, 2005). Structural equation models (SEM) and item-response theory models (IRM) have been used to analyze the data.Results: The results showed that Dillard and Shen's (2005) model had good fitness and had better fitness than Lindsey (2005) model. Psychological reactance, in addition to affecting other variables (motivation, attitude, and source of evaluation); It reproduces anger and negative cognition, and considering these two emotional and cognitive components improves the structural features of the model. If a psychological reactance is considered without these components; the structural model has a low fit.Conclusion: Messengers are advised to formulate and present the message in a way that provokes less psychological reactance to achieve less anger and negative cognition.
Machine summary:
الگوی تدوین شد Psychological Reactance Theory (PRT) Brehm Clayton, Lang, Leshner, & Quick Rosenberg, & Siegel Slavin, & Earleywine Reynolds-Tylus, & Gonzalez Mühlberger, & Jonas Lindsey Anticipated Guilt لیندسی (۲۰۰۵) مقیاس خود را بر اساس فقط یک عامل برای احساس گناه القا شده 1 ساخت.
الگوی فرایندهای دوگانه شناخت و هیجان دیلارد و شن(۲ Induced Guilt Kugler, & Jones Witte Threat Induction Response-efficacy Induction Self-efficacy Induction Quick Dillard and Shen the Threat to Freedom A Single Process Cognitive Model A Single Process Affective Model A dual process affective model این پژوهشگران برای عملیاتیسازی واکنش روانی از سنت پاسخ شناختی به متقاعدسازی در پژوهشها و نیز پژوهشهایی که واکنش را به عنوان یک هیجان نشان میدادند؛ استفاده کردند.
در این پژوهش ک Expertise Sociability Trustworthiness Miller, Lane, Deatrick, Young, & Potts Zhang Clayton, Leshner, Sanders-Jackson, & Hendrickse Wen, Liu, & Yu Feng, Tu, Lu, & Zhou مشترکین صورت گرفت؛ نتایج حاکی از آن داشت که پیامهای ارائهدهنده انتخاب در یک مجموعه رفتارهای حفاظتی(در مقابل پیامهایی که امکان هیچ انتخابی نمیدادند) باعث کاهش درک تهدید آزادی میشوند.
پایایی آلفا 81/0، ضریب روائی 59/0، و پایایی بازآزمایی 79/0 برای این مقیاس در پژوهش حاضر به دست آمدکه در حد مطلوبی > پ) تهدید آزادی: مقیاس تهد 4 e"/>e"/> 4 سوالی توسط دیلارد و شن (۲۰۰۵) و لیندسی(۲۰۰۵) ساخته شده است و روی طیف لیکرت ۷ درجه ای از 7 بسیار موافقم تا 1 بسیار مخالفم پاسخ داده میشود.