Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش جیگ ساو بر بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم استان گلستان است که با روش نمونهگیری خوشهای از بین شهرستانهای استان گلستان به طور تصادفی شهر آق قلا انتخاب شد و به قید قرعه یکی از مدارس متوسطه دوم شهرستان انتخاب شد سپس از بین پایههای تحصیلی پایه یازدهم به طور تصادفی انتخاب شد و از بین دانشآموزان آن، آن دسته از دانشآموزانی که دارای نمره ۱۸ تا ۲۰ در درس زیستشناسی بودند به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند که در نهایت ۳۶ دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی آلبرت بندورا بود که روایی پرسشنامهها با کمک اساتید روانشناسی و مختصصین حوزه علوم تربیتی و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسیهای لازم مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب ۷۱/۰ و ۷۵/۰ بدست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامه دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش جیگ ساو تاثیر مثبت و معناداری بر بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی دانشآموزان دارد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش جیگ ساو موجب ارتقای بهزیستی ذهنی و افزایش خودکارآمدی دانشآموزان میگردد.
Machine summary:
در پژوهشی که عالیپور، عباسی و میردریکوند (1397) تاثیر راهبردهای وسعتبخشی تفکر بر بهزیستی ذهنی و تحمل ابهام دانشآموزان را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که آموزش راهبردهای وسعتبخشی تفکر باعث بهبود بهزیستی و تحمل ابهام در دانشآموزان میشود بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای وسعت بخشی تفکر به دانشآموزان منجر به افزایش سطح بهزیستی ذهنی و افزایش تحمل ابهام در آنان Nikolaou & Judge Bradley & Corwn در پژوهشی که تیرگری و همکارانش (1396) با هدف بررسی رابطهی بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی با سازگاری تحصیلی مرتبط بوده است و با تقویت این دو میتوان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کرده و سازگاری تحصیلی بهتری بدست آورند.
در پژوهش حاضر روایی پرسشنامه با کمک اساتید روانشناسی و مختصصین حوزه علوم تربیتی و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسیهای لازم مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرنباخ 75/0 بدست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامه دارد و روش اجرای پژوهش بدین صورت است که تعداد 36 دانشآموز را به دو گروه مساوی و همسان تقسیم شدند و از آنها پیشآزمون گرفته شد سپس به هریک از گروهها با یکی از روشهای جیگساو و معمولی درس زیست شناسی پایه یازدهم فصل 2 حواس از صفحه 20 تا 32 طی 8 جلسه آموزش داده شد.