Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مهمترین نیازهای معلولان (جسمی-حرکتی، نابینایان و کمبینایان، ناشنوایان و کمشنوایان) کشور بهمنظور ارائه و طراحی خدمات و برنامههای کتابخانههای عمومی ایران است.
روش: پژوهش حاضر از نظرِ هدف، کاربردی و از نظرِ ماهیت، توصیفی-تحلیلی و از نظرِ روش اجرا، پیمایشی بود که بهصورت مقطعی انجام شده است. نمونۀ آماری متشکل از 82 نفر از سه گروه معلولان جسمی-حرکتی، نابینایان وکمبینایان و ناشنوایان و کمشنوایان 15 سال به بالا بود که بهروشِ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از 10 استان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامۀ محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها و ارائۀ آمار توصیفی و تحلیلی از نرمافزار SPSS ویرایش 23 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد وجود کتابداران متخصص با برخورد مناسب، داشتن آسانسور یا بالابر و حمایت مسئولان از نیازهای معلولان، برای معلولان جسمی-حرکتی مهمترین نیاز بوده است. در گروه نابینایان و کمبینایان، وجود آسانسور مجهز به دکمههای بریل در صورت چندطبقه بودن کتابخانه، تخصیص بودجۀ مناسب برای تأمین منابع موردنیاز و فراهم کردن دسترسی به فهرست کامل کتابهای گویای موجود در کتابخانههای عمومی کشور از طریق اینترنت جزء نیازهای دارای اهمیت این گروه بوده است. در گروه ناشنوایان و کمشنوایان نیز برگزاری برنامههای گروهی و اردوهای تفریحی، وجود مترجمان آشنا به زبان اشاره در کتابخانه و برگزاری کلاسهای آشنایی با زبان اشاره از جملۀ مهمترین نیازها بوده است.
اصالت/ارزش: تاکنون پژوهشی در داخل کشور در این حجم از نظرِ گستردگی جامعۀ موردبررسی و در نظر گرفتن نیازهای سه گروه از معلولان (معلولان جسمی-حرکتی، نابینایان و کمبینایان، ناشنوایان و کمشنوایان) انجام نگرفته است. کتابخانههای عمومی میتوانند با در نظر گرفتن نیازهای گروههای مختلف معلولان، با ارائۀ خدمات مناسب به معلولان، در زمینۀ توانمندسازی آنان و فراهم کردن دسترسی برابر به اطلاعات و در نتیجه کمک به فراهم کردن شرایط زندگی بهتر برای آنان مساعدت کنند.
Purpose: Disability is a biosocial reality that is defined as an obstacle to a person’s ability in doing an activity in a natural position. People with disabilities are the largest minority in the international community, and more than two-thirds of the world’s disabled people are living in developing countries. The present study aimed to identify and prioritize the most important needs of the disabled in order to design and plan suitable services for Iranian public libraries.
Method: The present research is an applied study in terms of purpose, a descriptive-analytical one in terms of nature, and a survey in terms of the method of implementation, and was conducted during a particular period. The statistical population of this study consisted of all physically disabled, blind and visually impaired, deaf and hard of hearing people aged 15 and over 15 who were under the auspices of the Welfare Organization. Using sample power software, the sample population for every group of disabled consists of 82 people that were selected by multi-stage cluster sampling among 10 provinces of Iran. The data gathering tool was 3 researcher-made questionnaires which were used in two print (paper) and online formats. Two questionnaires related to the deaf and physically disabled, in addition to the paper questionnaire, were designed in the online format using WordPress. The questionnaire for the blind was designed by Google Form due to the need to coordinate with screen reader software. To analyze data, SPSS version 23 was used.
Findings: Friedman statistical test was used to rank the needs. The result of the study showed that expert librarians with proper behaviors, having Elevator or Lift if the library is multi-storey building, and supporting the need of disabled by managers and other responsible people were the most important needs for physically disabled persons. In the blind and visually impaired group, having elevator with a braille button if the library is multi-storey building, allocating suitable budget for providing related resources and providing access to full catalogs of audiobooks in Iranian public libraries via the Internet, were in the top priorities. Among the deaf and hard of hearing people, holding group programs and recreational trips, presence of translators familiar with sign language skills and holding sign language classes were among the top third high-priority needs.
Originality/value: Up till now, no research has been conducted on a population as wide-ranging as the population of this research to consider diverse needs of three groups of the disabled. Public libraries can help empower the disabled people and provide them with equal access to information by considering various needs of them, thus providing a better life conditions for them.
Machine summary:
در گـروه نابينايـان و کم بينايان ، وجود آسانسور مجهز به دکمه هاي بريل در صورت چندطبقه بودن کتابخانـه ، تخصـيص بودجـۀ مناسب براي تأمين منابع موردنياز و فراهم کردن دسترسي به فهرست کامل کتـاب هـاي گويـاي موجـود در کتابخانه هاي عمومي کشور از طريق اينترنت جزء نيازهاي داراي اهميـت ايـن گـروه بـوده اسـت .
کتابخانه هاي عمومي ميتوانند با در نظر گرفتن نيازهاي گروه هـاي مختلـف معلولان ، با ارائۀ خدمات مناسب به معلولان ، در زمينۀ توانمندسازي آنان و فـراهم کـردن دسترسـي برابـر بـه اطلاعات و در نتيجه کمک به فراهم کردن شرايط زندگي بهتر براي آنان مساعدت کنند.
با توجه به تعداد جمعيت معلولان در دنيا و رشد آن ها، دولت هـا بايـد سياسـت مناسـبي بـراي دسترس پذير کردن خدمات و منابع اطلاعاتي براي گروه هاي مختلف آن ها در نظـر داشـته باشـند و 363 مشوق ايجـاد و دسـترس پـذيري نهادهـاي فرهنگـي و خـدماتي ماننـد مـوزه هـا و کتابخانـه هـا بـراي معلولان باشند (نبيزاده عليشاه ، ١٣٩٠)؛ چراکه بررسـيهـا نشـان مـيدهـد اسـتفادة افـراد معلـول از خدمات کتابخانه اي و دسترسي به اطلاعات موردنياز به طور اساسي منجر به بهبود دانـش و زنـدگي آن ها ميشود (آتابور١، ٢٠١٥).
همچنين ، نتايج اين پژوهش نشـان داد کـه ميـزان اسـتفادة دانش آموزان ناشنوا از کتابخانه ناچيز اسـت و در همـين راسـتا کتابخانـه هـا بايـد بـراي جلـب توجـه کاربران تبليغات انجام دهند و از کتابدار آموزش ديده بـراي ارائـۀ خـدمات بـه ايـن گـروه اسـتفاده کنند.
يکي از خدمات اين کتابخانه براي معلولان فـراهم کـردن جايگـاه مخصـوص بـراي ايـن افـراد اسـت کـه داراي ميـز، صـندلي، خـدمات اينترنـت بـيسـيم و رابط هاي الکترونيکي است .