Abstract:
سیکسو (Cixous) مانند لکان، زبان را قضیبمحور میداند؛ ازهمینرو با دعوت به «نوشتار زنانه» قصد واسازی زبان را دارد. سیکسو با الهام از دریدا منکر تمامیت زبان و خواهان نفی دالهای دارای مدلول ثابت و روشن است؛ بر همین اساس مهمترین ویژگی نوشتار زنانه را ابهام و استعارات کثیرالمعنا میداند. با توجه به اینکه «نوشتار زنانه» رویکردی پساساختگرا است و هدف پساساختگرایی، دگرخوانی متن، لذا مقالۀ حاضر در پی آن است که با رهیافتی نشانهشناختی و در چهارچوب فمنیسم سیکسویی، دگرخوانشی از داستان «مداد بنفش» ارائه دهد. در همین راستا، در عناصر اصلی داستان مذکور (در شخصیتها، کنشها، روابط علّی حوادث) دالهای سیال و چندمدلولی را کشف و وفق پارادایمهای نظریۀ «نوشتار زنانه» تعبیر میکند. پژوهش حاضر به روش تحلیلیتوصیفی نشان میدهد که: اولا، نوشتار زنانه صرفا قائم به سبک و صورت نوشتار (روساخت داستان) نیست؛ بلکه از طریق شخصیتی سیکسویی و روابط علّی حوادث میتواند نمود پیرنگی (در ژرفساخت داستان) داشته باشد؛ ثانیا، راه برونرفت از سرکوب جنسیتی، از زبان میگذرد. پژوهشهایی که تا کنون وفق رویکرد سیکسویی انجام شدهاند، اغلب سبک بیان و شگردهای شاعرانهسازی فرم را مورد توجه قرار دادهاند. نوآوری پژوهش حاضر این است که اولا، نوشتار زنانه را نه صرفا در سطح سبک و سیاق بیان، بلکه در سطح پیرنگ و درونمایه مطالعه میکند. ثانیا، با استفاده از رویکرد پساساختاری «نوشتار زنانه»، خوانش مسلط مردسالارانۀ متن را واسازی میکند. ثالثا، برای نخستینبار از رویکرد نوشتار زنانۀ سیکسو برای خوانش ادبیات داستانی کودک بهره میجوید.
Cixous, like Lacan, sees language as theorem. Therefore, by inviting "feminine writing", he intends to deconstruct the language. Inspired by Derrida, Cixous rejects signals with fixed and clear meanings. Accordingly, the most important feature of women's writing is ambiguity and ambiguous metaphors. The present article seeks to examine how feminine writing is formed in the plot of "Purple Pencil". In this regard, in the main elements of the story (in characters, actions, causal relationships), he discovers and interprets fluid and multimodal signs, according to the paradigms of the theory of "feminine writing", in a descriptive analytical method. The results show that: First, feminine writing is not merely based on the style and form of writing (story superstructure), but through a Cixous character, and the causal relationships of the events of the story, can have a plural appearance (deep in the story construction); Second, the way out of gender repression is through language. The research that has been done so far, according to the Cixous Yi approach, has often paid attention to the style of expression and the poetic techniques of form. The innovation of the present study is that, firstly, it expands women's writing, from the level of style and manner of expression, to the level of plot and theme. Second, it examines, for the first time, the Cixous approach to women's writing in the context of children's fiction.
Machine summary:
خوانشی نشانه شناختی از پیرنگ داستان کودکانۀ «مداد بنفش »: با رویکرد نوشتار زنانه امیرحسین زنجانبر * 1 چکیده سیکسو (Cixous) مانند لکان ، زبـان را قضـیب محـور مـیدانـد؛ ازهمـین رو بـا دعـوت بـه «نوشتار زنانه » قصد واسازی زبان را دارد.
این پژوهش در پی پاسخ گویی بـه دو پرسش است : چه نشانه های کلامـی و تصـویریای در داسـتان تصـویری «مـداد بـنفش » (بیگدلو، ١٣٩١) وجود دارد که خوانشی مبتنی بر نوشتار زنانـه را بـرای داسـتان مـذکور بـه ارمغان میآورد؟ شخصیت ها، کنش ها و روابط علّی حوادث داستان مذکور چگونه میتواننـد مقوّم نوشتار زنانه در سطح پیرنگ (plot) باشـند؟ انتخـاب ایـن کتـاب و ایـن رویکـرد، نـه به خاطر جنسیت نویسنده اش ، بلکه به خاطر پیرنگ زنانۀ اثـر اسـت .
پر کردن شکافِ مـابین کلمـات بـا خـط فاصـله هـای قرمـز و نوشـتن کلمـات بـا جوهر سیاه ، هنجاری طبیعی است که نظام واژه قضیب آنرا طبیعیسازی کـرده اسـت (یعنـی برعکسِ این شیوة نگارش ـ نوشتن کلمات با جوهر قرمز و خط فاصله های سـیاه ـ در نظـام آموزشی، غیرطبیعی به نظر میرسد).
مداد قرمز وقتی که از محصور بودن بین کلمات (محصور بودن در زبـانِ واژه قضـیب ) و نقش کلیشه ای خط فاصله گذاری خسته میشود و دست به هنجارشکنی و عـدول از نوشـتار میزند و از زبان تصویر (رمزگانِ شمایلی) به عنوان زبانی جدید (بـه عنـوان نوشـتاری زنانـه ) استفاده میکند، از زنی کنش پذیر به زنی سیکسویی و کنشگر تبـدیل مـیشـود.