Abstract:
دادرسی انضباطی یکی از حوزههای نوین دادرسی است که همانند سایر حوزههای دادرسی، عادلانه بودن آن امر مهمی است که نیازمند استانداردهای خاص رسیدگی منطبق با اصول دادرسی عادلانه مستخرج از اسناد حقوق بشری است. این اصول ناظر بر مراحل چهارگانه دادرسی؛ دعاوی انضباطی، یعنی شروع (تشکیل) پرونده، رسیدگی به پرونده، تصمیمگیری در مورد پرونده و مرحله بعد از تصمیمگیری و صدور رأی میباشد. بر همین اساس، این نوشتار به دنبال پاسخ به این پرسش است که در مقررات رسیدگی به تخلفات اداری ایران و انگلیس، اصول دادرسی عادلانه به چه میزان رعایت شده است؟ برای این منظور، وجه ماهوی (مقررات) رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان ایران و انگلیس از منظر اصول دادرسی عادلانه به عنوان استانداردهای خاص دادرسی عادلانه حاکم بر مراحل چهارگانه فوق، با استفاده از روش تحلیل محتوا و استنباط از متون حقوقی مربوط، مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش گویای این واقعیت است که اصول یادشده در حوزه مقررات رسیدگی به تخلفات اداری دو کشور، به شکل و میزانی متفاوت، تأمین شده است، به نحوی که در ایران بر خلاف انگلیس، سازوکار رسیدگی به تخلفات اداری، اگر چه در مواردی با اصول دادرسی عادلانه منطبق است، با این حال اسناد حقوق بشری حاوی این اصول، مورد استناد قرار نگرفته است و ابتنای عمل مراجع نظارتی ذیربط نیز بر این اسناد نیست.
Machine summary:
با توجه به موارد بالا و ملاحظه این موضوع که حقوق پدیده ای است که از سه عنصر اصلی نرم (باید و نبایدها)، رویه و نهاد تشکیل میشود، در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و استنباط از متون حقوقی مربوط ، وجه ماهوی (مقررات ) رسیدگی به تخلفات اداری از منظر اصول دادرسی عادلانه در مراحل چهارگانه آتیالذکر، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت .
Kreuz v Poland, ECtHR, 19 June 2001, para 67 4 - Human Rights Act 1998 میشود؛ به شکایت علیه آن مرجع (شخص ) در دادگاه یا دیوان ذیصلاح یا در هر دادرسی قانونی دیگر (توسط مقام اجرایی ذیصلاح ) رسیدگی میشود.
بنابراین حق دسترسی به دادگاه یا دیوان برای دادخواهی موضوع بند (١) ماده ٦ این قانون ، به طور برابر شامل همه اشخاص میشود و با توجه به صراحت جزء (الف ) بند (١) از بخش ٢ قسمت مقدمه قانون فوق ، جهات مذکور در آرای دادگاه اروپایی حقوق بشر در این رابطه برای دستگاه های دولتی و مراجع انضباطی آنها لازم الرعایه است .
حق بر استماع شفاهی حق بر استماع شفاهی در ماهیت این است که فرد برای ارائه شفاهی وضعیت پرونده خود در مقابل دادگاه و دیوان فرصت منطقی پیدا کند (٢٠١٤:٢٠ ,Council of Europe/European Court of Human Rights).