Abstract:
هدف این پژوهش تشخیص عوامل سازندۀ صلاحیتهای مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای شهر تهران است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی است. جامعۀ آماری این پژوهش را نیز کلیۀ مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای تهران تشکیل دادهاند.از آنجایی که در انجام تحلیل عاملی اکتشافی نیاز به حداقل 350 آزمودنی است، در این پژوهش نیز از 392 مربی شاغل در مراکز آموزش فنی و حرفهای تهران به عنوان نمونۀ مورد مطالعه و پاسخگویی به پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است که بر اساس شاخص (KMO) نمونه به حد کفایت بوده است. یافتهها نشان میدهد 647/70 درصد صلاحیتهای سازندۀ مربیان فنی و حرفهای بر پایۀ هشت عامل استخراجشده از پرسشنامه تبیین میشود. این هشت عامل به ترتیب با عناوین مهارتهای مدیریت و سازماندهی محیط یادگیری، مهارتهای طراحی، برنامهریزی تدریس و عرضۀ مطالب درسی در کلاس و کارگاه، مهارتهای پایه و اساسی، مهارتهای مفهومی و تفکر، مهارتهای مرتبط با دنیای کسب و کار، مهارتهای ارتباطی، مهارتها و ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارزشیابی نامگذاری شدهاند. نتایج بیانگر این است که از این میان عامل مهارتهای مدیریت و سازماندهی محیط یادگیری با ضریبی معادل 883/18 درصد از بیشترین اهمیت و عامل مهارتهای ارزشیابی با ضریبی معادل 44/3 درصد از کمترین اهمیت برخوردار بوده است
This paper aimed to identify the key and contributing factors of instructors’ competencies and qualifications of Tehran Technical and Vocational Training (TVT) Centers. Due to its purpose and data collection method, this research was an applied and a cross- sectional descriptive survey respectively. All Tehran TVT Centers’ instructors were the research population. Since in exploratory factor analysis (EFA), a sample of at least 350 cases is needed; the gross of sample for this research was 392 TVT centers’ instructors that based on KMO index it has sampling adequacy. A researcher-made questionnaire were developed as data collection tool. Findings showed that 70.647% of TVT instructors’ qualifications are determined based on 8 factors. These 8 factors respectively were “skills for learning environment management and organization”, “skills for design, curriculum development and training implementation in class and workshop”, “basic and fundamental skills”, “thinking and conceptual skills”, “business skills”, “communication skills”, “personality traits and skills”, and “evaluation skills”. The results indicated that “skills for learning environment management and organization” having 18.883% and “evaluation skills” with 3.44% are the most and least important factors respectively
Machine summary:
از آنجايي كه در انجام تحليل عاملي اكتشافي نياز به حداقل 350 آزمودني است، در اين پژوهش نيز از 392 مربي شاغل در مراكز آموزش فني و حرفهای تهران به عنوان نمونۀ مورد مطالعه و پاسخگويي به پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است كه بر اساس شاخص (KMO) نمونه به حد كفايت بوده است.
از آنجايي كه در انجام تحليل عاملي اكتشافي نياز به حداقل 350 آزمودني است، در اين پژوهش نيز از 392 مربي شاغل در مراكز آموزش فني و حرفهای شهر تهران بهعنوان نمونۀ مورد مطالعه و پاسخگويي به پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است.
Kaiser Scree جدول (4) میزان اشتراک مواد مجموعۀ 102گویهای مقیاس صلاحيتهاي مربيان آموزشهاي فني و حرفهای با اجرای تحلیل مؤلفههای اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پس از تعيين تعداد عوامل مناسب قابل استخراج با توجه به مقدار واريانس تبيينشده و نمودار اسكري 1 براي رسيدن به ساختار ساده، 8 عامل استخراجي، چرخش داده شد.
در عين حال دادههای پژوهش حاضر چنانچه که قبلاً اشاره شد، بهوسیلۀ یک پرسشنامۀ 102 سؤالي پژوهشگر ساخته بهدست آمده که بر روی تعداد 392 نفر اجرا و از طریق آزمون تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر است: بهمنظور پاسخگویی به سؤال اصلی پژوهش مبتنی بر اینکه عوامل سازندۀ صلاحيتهاي مورد نياز مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای شهر تهران كدامند؟ از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد.