Abstract:
بحران کرونا مرزهای کشورها را طی می کند و زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار می دهد. کسب وکارها از این تاثیر بی نصیب نمانده اند و این بحران به صورت یک حادثه پیش بینی نشده منجر به ایجاد فرصت ها و تهدیدهایی برای کسب وکارها شده است. با توجه به اینکه در دوره بحران کرونا مصاحبه ها و گزارش ها و تحلیل های زیادی در کشور در مورد راهکارهای موجود برای برخورد با این ویروس مطرح شد. هدف مطالعه حاضر بررسی فضای گفتمان موجود در مورد این راهکارها و ارائه طبقه بندی از این گفتمان ها برای حمایت از کسب وکارهاست. روش پژوهش حاضر کیفی به صورت تحلیل تم است. در پژوهش حاضر ابتدا گفتمان های موجود(یعنی دیدگاه های گوناگون در مورد موضوع پژوهش). مورد مطالعه قرار گرفت 70 شاهد گفتاری یا گزاره استخراج شد. این گزاره ها توسط محقق و 4 خبره دانشگاهی غربالگری شدند و مطالب تکراری و مشابه حذف شده و در نهایت 27 گزاره جمع آوری شد. که نمایانگر تنوع و گوناگونی پیشنهادها در فضای گفتمان است. سپس کدگذاری باز و محوری انجام شد. نتیجه این کدگذاری ها ایجاد 27 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی شامل راهکارهای ایجادی، حمایتی، تقویتی و بخشودگی برای تقویت مزیت کسب وکارها در دوران کوید19 است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در فاز اول بیماری سیاست های کاهش یا بخشودگی موثر است و در فاز دوم سیاست های حمایتی اهمیت می یابد چرا که بایستی شرایط به سمت بهبود برود. در فاز سوم بیماری بهتر است اقدامات تقویتی انجام پذیرد تا کسب وکارها به سمت ثبات پیش روند و در سازوکارهای ایجاد برای فاز چهارم بیماری مناسب است. در پایان این نوشتار راهکارهای بلندمدت برای حمایت از کسب وکارها در دوران کوید 19 پیشنهاد شده است.
The coronavirus crosses countries’ borders and affects human life. Businesses have notbeen spared from this impact, and this crisis, as an unforeseen event, has created opportunitiesThe coronavirus crosses countries’ borders and affects human life.and threats for businesses. Businesses in Iran have not been spared from this impact, and the existence of oppressive sanctions has narrowed the circle for businesses. Due to the fact that during the Corona crisis, many interviews, reports and analyzes were conducted in the country about the available solutions to deal with this virus. The aim of the present study is to investigate the existing discourse space on these strategies and to provide classification of these discourses to support businesses. The present research method is qualitative, which was obtained after studying the discourse space of 70 speech witnesses, which after open and pivotal coding became 27 sub-categories and 4 main categories, including creative, supportive, reinforcement and forgiveness strategies. The present research method is qualitative, which was obtained after studying the discourse space of 70 speech witnesses, which after open and pivotal coding became 27 sub-categories and 4 main categories, includes creating, supporting, empowering and forgiving strategies to boost business advantages during Covid 19. Research findings show that in the first phase of the disease, reduction or remission policies are effective, and in the second phase, supportive policies are important, because the situation must improve. In the third phase of the disease, it is better to take strengthening measures so that businesses can move towards stability and the mechanisms of development are appropriate for the fourth phase of the disease. At the end of this manuscript, long-term solutions for supporting businesses during the Covid-19 pandemic has been suggested.
Machine summary:
در حال حاضر، گفتمان هاي مختلفي در مورد به دليل اينکه در اواسط شيوع بيماري همه گير نقش دولت در ميان صاحب نظ ران وجود دارد و کرونا قرار داريم ، بسيار دشوار است که اثرات بلندمدت پژوهش حاضر به دنبال بررسي اين گفتمان در آن را تخمين بزنيم .
کوويد-١٩ همچنين درمقايسه بابيست کشورسندچشم انداز آثار اقتصادي شيوع اين ويروس بر کسب وکارها و که در گزارش رقابت پذيري ارزيابي شده اند، ايران با فعاليت هاي اقتصادي در کشور را ميتوان از ابعاد مختلف دو رتبه تنزل در مقايسه با سال گذشته ، در جايگاه بررسي کرد.
ماده )٢٢( قانون برنامه ششم توسعه ، دولت مکلف شده است در ط ول سال هاي برنامه ، رتبه ايران در از سوي ديگر، با کاهش تقاضا، بنگاه هاي اقتصادي، شاخص رقابت پذيري جهاني را در ميان کشورهاي کسب وکارها، به ويژه کسب وکارهاي کوچک تحت منط قه سند چشم انداز به رتبه سوم ارتقا دهد و هر تأثير شيوع ويروس کرونا قرار ميگيرند.
تنزل رتبه ايران در سال ٢٠١٨ نسبت به سال ٢٠١٧ با وجود شيوع ويروس کرونا تاکنون شواهدي تجربي يک رتبه و در سال ٢٠١٩ نسبت به سال ٢٠١٨، ده محدودي در مورد تأثير اين وضعيت بر بنگاه هاي رتبه است )World Economic Forum, The Global اقتصادي وجود دارد.
ديدگاه چگونه • کمک دولت براي يافتن بازارهاي جديد تقاضا به کسب وکارهايي که تقاضاي بازارهاي موجود آنها اين پژوهش بيشتر به ط رف عرضه ، يعني به دليل شيوع ويروس کرونا کاهش يافته است .