Abstract:
روایت «احمرین» از زمرۀ روایاتی است که بهنقل از پیامبر اکرمJ در جوامع حدیثی شیعه و اهلتسنن، البته با تفاوتهایی در عبارات، نقل شده است. در میان تحقیقات شیعی سخنی جامع در تبیین مفهوم روایت یافت نشد. این مقاله سعی کرده با روش توصیفی و تحلیلِ متنی و با در نظرگرفتن نقلهای مختلف در فریقین، معناشناسی دقیقی از نقلِ شیعی این روایت ارائه دهد. احتمال میرفت که شباهت فراوان نقل فریقین، یکیبودن دو روایت را تقویت کند، اما وجود برخی نکات، نشان میدهد که نمیتوان دلیل متقنی برای یکیبودن دو نقل ارائه داد. اما با این حال، توجه به هر دو نقل منجر به معناشناسی دقیق نقلِ شیعی از این روایت میشود و معنای صحیح روایت اینگونه است که «هلاکت و سقوط زنان امت من بهدست خودشان در دو چیز قرمز (از باب تغلیب) است یکی طلا و دیگری لباسهای نازک و بدننما و هلاکت مردان امت من در رهاکردن یادگیری علوم دینی و الهی و همچنین در جمعکردن اموال دنیا که موجب انجام گناهان بشود، است».
The narration of “Ahmarain” is one of the narrations that has been narrated in Shiite and Ahl al-Sunnah hadith compilations albeit with some differences in expressions ascribing to the Holy Prophet (P). There was no comprehensive explanation found about the concept of narration among Shiite research. This article seeks to provide precise semantics of the Shiite narrations of this hadith by descriptive method and textual analysis and considering different narrations of the two major Islamic sects. It was possible that the great similarity of the narrations of the two sects would strengthen the unity of the two narrations, but the existence of some points shows that no convincing reason can be presented for the unification of the two narrations. However, paying attention to both narrations leads to the exact semantics of the Shiite narration of this hadith and the correct meaning of the narration is that “The destruction and downfall of the women of my ummah is due to two red things (in terms of preponderance [taghlib]): the gold and thin and body revealing clothes same as the destruction and of the men of my ummah is in leaving Divine and religious sciences and teachings as well as the accumulation of worldly assets that lead to sins”
Machine summary:
اما با اين حال ، توجه به هـر دو نقـل منجـر بـه معناشناسي دقيق نقل شيعي از اين روايت مي شود و معناي صحيح روايت اين گونه است کـه «هلاکـت و سقوط زنان امت من به دست خودشان در دو چيز قرمز (از باب تغليـب ) اسـت يکـي طـلا و ديگـري لباس هاي نازک و بدن نما و هلاکت مردان امت من در رهاکردن يادگيري علوم ديني و الهـي و همچنـين در جمع کردن اموال دنيا که موجب انجام گناهان بشود، است ».
پرسـش دقيق تر اينکه چرا به طلا و لباس نازک، احمر اطلاق شده است ؟ و مقصود از اينکه طـلا و لبـاس نـازک باعث هلاکت زنان امت است ، چيست ؟ و نقل هاي مشابه ديگر روايت احمرين کدام است ؟ در اين نوشتار معناشناسي «احمرين » بـا تأکيـد بـر روايـات مشـابه در متـون شـيعي و سـني ارائـه ميگردد.
بنابراين در اين روايت نيز بـه دليل وجود واژٔە «ذهب » از صفت «احمر» استفاده شده اسـت و از بـاب قاعـدٔە تغليـب بـر «معصـفر» نيـز «احمر» گفته شده و در نتيجه «احمرين » استعمال شده است ؛ چنان که عرب در بعضي موارد ديگر نيـز اين قاعده را اجرا ميکند همانند: «ابيضان » براي شير و آب و «اسودان » براي خرمـا و آب و «احمـران » براي گوشت و شراب (ابن اثير، النهاية ، بيتا، ٤٣٨/١).
اين معنا نيـز اگرچـه در هلاکـت نهفتـه اسـت ، امـا در ايـن روايـت ، مقصـود پيامبرع سقوط زنان از بلندي جسماني نيست و اما سقوط معنوي يعني اينکه کسي از جايگاه معنـوي و يا اجتماعي و حيثيتي که در آن قرار دارد، افول کند و خود را از آن مرتبه ساقط نمايد و مسلم است کـه منظور روايت نيز اين نوع از هلاکت و سقوط است .