Abstract:
نظام آموزش عالی در تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص بهمنظور مشارکت در برنامههای سازندگی هر کشور جایگاه منحصر بهفردی دارد. بنابراین، این مطالعه به بررسی نقش دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در اشتغال میپردازد. با روش مطالعه موردی، با اساتید گروه برنامۀ درسی شامل6 نفر (2 استادیار، 4 دانشیار) به علت داشتن بیشترین ارتباط با اشتغال در دانشکدۀ مورد پژوهش، تعدادی از دانشجویان دانشکده و با مسئولین مراکز رشد و فنّاوری دانشگاه و دفتر ارتباط دانشگاه با جامعه مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد. نتایج نشان داد اگرچه تمام اساتید بر ضرورت نقش آفرینی دانشگاه در اشتغال فارغالتحصیلان تاکید ندارند ولی میتوان به لحاظ نظری تاکید اکثریت اساتید و مسئولین دانشگاهی بر ضرورت امر مذکور را مورد تایید قرار داد. فارغ از مناقشات نظری در صحنۀ عمل جهتگیری دانشگاه بهویژه دانشکدۀ مذکور چندان در راستای دغدغه اشتغال فارغالتحصیلان نیست. همچنین، دانشجویان دانشکدۀ مذکور فعالیتهای زمینهساز کارآفرینی و کارآموزی مفید در محیطهای کاری ندارند. بنابراین، به نظر میرسد شاهد وضعیتی اسفبار از لحاظ اشتغال فارغالتحصیلان هستیم.
Objective: Higher education and training to provide skilled manpower and expertise to contribute to the development programs of each countrychr('39')s unique situation.this study examines the role of the Faculty of Education and Psychology,Ferdowsi University of Mashhad in paid employment. Method: by Case study method, a professor of curriculum includes 6 (2 Assistant Professor, 4 Associate) having the highest correlation with employment at this Faculty and the number of college students, as well as with officials of incubators and Technology and the Office of university with the community Semi-structured interviews were conducted. Findings: Results showed that although all the professors do not emphasize the importance of the role of university on employment of graduates But can be theoretically approved the emphasis of the majority of Professors and University officials on necessity of that issue. Conclusion: Regardless of the theoretical conflicts in practice for the Special School of the Universitychr('39')s graduates are in employment concerns.The students of the activities leading to job creation and training are useful in the workplace. Thus, it seems that we are witnessing the plight of graduate employment
Machine summary:
نقشآفرینی دانشگاه در اشتغال: از نظر تا عمل مطالعۀ موردی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد زهرا وقاری زمهریر 1 ساناز عبیری 2 محمود سعیدی رضوانی 3 چکیده نظام آموزش عالی در تأمین و تربیت نیروي انسانی ماهر و متخصص بهمنظور مشارکت در برنامههاي سازندگی هر کشور جایگاه منحصر بهفردي دارد.
با روش مطالعه موردی، با اساتید گروه برنامۀ درسی شامل6 نفر (2 استادیار،4 دانشیار) به علت داشتن بیشترین ارتباط با اشتغال در دانشکدۀ مورد پژوهش، تعدادی از دانشجویان دانشکده و با مسئولین مراکز رشد و فنّاوری دانشگاه و دفتر ارتباط دانشگاه با جامعه مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد.
با توجه به اهمیت موضوع اشتغال دانشآموختگان و بررسی پژوهشها، مشخص شد اکثر پژوهشگران معتقد به عدم توانایی فارغالتحصیلان در پاسخگویی به نیازهای بازار کار هستند و از آنجا که در هیچ پژوهشی به بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه در زمینۀ اشتغال پرداخته نشده است، پژوهش حاضر برآن است تا به این موضوع بپردازد.
از دید اساتید، دانشگاه در زمینۀ ورود دانشجویان (بعد از فراغت از تحصیل) به بازار کار چه نقشی دارد؟ دانشکده چه فعالیتی برای آشنا کردن دانشجویان با زمینههای شغلی مرتبط با رشته انجام داده است؟ Hyman روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش مطالعۀ موردی بود.
با توجه به نتایج حاصلشده میتوان مشاهده کرد که گروه برنامۀ درسی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی فعالیتی برای آشنایی دانشآموختگان با مشاغل انجام نداده است و همچنین خود دانشجویان نیز اقدامی برای آشنایی با مشاغل گوناگون در زمینۀ رشتۀ تحصیلی خود انجام ندادهاند و با هیچیک از مراکز دانشگاهی که در ایجاد اشتغال میتواند فعالیتی انجام دهد، ارتباطی ندارند.