Abstract:
تغییرات سریع در آموزش و برنامههای درسی و تولید فزایندۀ دانش و پیشرفت تکنولوژی سبب شده عمر دانش و اطلاعات آموزشی کوتاه باشد. بنابراین، برای احاطه بر این شرایط، بهجای انتقال مجموعهای اطلاعات به دانشجویان باید آنها را به فراگیرانی خلاق تبدیل کرد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر تدریس به شیوۀ حل مسئله بر کارآمدی فراگیران طراحی و اجرا شد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی میباشد. ابزارگردآوری اطلاعات استفادۀ پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی بود و در نهایت یافتهها و دیدگاههای موجود تحلیل و راهکارهایی در این راستا ارائه شده است. یافتهها نشان داد که آموزش به روش حل مسئله به روش ابداعانه توانمندی و خودکارآمدی فراگیران را تسهیل میبخشد. استفاده از این روش آموزشی میتواند در بهبود وضعیت آموزشهای مهارتی و ایجاد تحول در این زمینه تأثیرات مثبتی داشته باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، روش یادگیری به شیوۀ حل مسئله میتواند بر آمادگی خودراهبری فراگیران تأثیر مثیت داشته باشد. آمادگی برای خودکارآمدی در یادگیری، خصیصۀ یادگیری مهمی برای دانشجویان است. باید برای برنامهریزی و آموزش کارآمد، توجه به نوآوریهای آموزشی رشتهها مدنظر قرار گیرد.
New approaches to learning and using them to improve and enhance the effectiveness of training and development of skills training is required. The present study aimed at solving techniques using education as an educational innovation to increase studentschr('39') self-efficacy and empowerment. The research is descriptive method of data collection was internal and external databases Finally, findings and analysis of existing approaches and strategies in this regard was provided. The results showed that the method of solving the inventive method will facilitate the empowerment and self-learners Using this method can improve skills training and create change in this area have positive effects. Based on the results of this study, PBL can positively affect learners’ self-efficacy readiness. Preparation for self-efficacy learning is an important characteristic in students. These features should be considered for future planning and application of effective teaching methods with respect to the educational innovations of each field and career.
Machine summary:
بررسی تأثیر نوآوری تدریس به شیوۀ حل مسئله بر آمادگی خودکارآمدی فراگیران دکتر محمدرضا نیلی 1 محمدحسین زارعی 2 ستاره موسوی 3 چکیده تغییرات سریع در آموزش و برنامههای درسی و تولید فزایندۀ دانش و پیشرفت تکنولوژی سبب شده عمر دانش و اطلاعات آموزشی کوتاه باشد.
بر همین اساس، با توجه به آنچه گفته شد، برای مشخص کردن روشی اثربخش برای آموزشهای مهارتی در این پژوهش هدف تعیین تأثیر آموزش به روش حل ابداعانۀ مسئله بر افزایش خودکارآمدی و توانمندی در بین مهارت فراگیران میباشد.
M. & Khan Rofagha Hamarta Lueng DiZurilla, Nezu Tosun Senocak Downing, Kwong, Chan, Lam and Downing Demirel and Arslan-Turan 0.
کریمی و همکاران (1392) نشان دادند کسب عقاید حرفهای، مهارتهای ارتباطی، کشف راه حل کسب دانش علمی، افزایش میزان یادگیری و رضایت دانشجویان، محبوبیت و مقبولیت، تعمق و تأمل Cai, & Nie Cai Tosun Senocak Downing, Kwong, Chan, Lam and Downing Demirel and Arslan-Turan Even, R.
ماتریس تناقض و40 اصل رویکرد حل مسئله در چندین حوزه از جمله سیستمهای مدیریتی و تجاری (نزو ،2004)، سیستمهای اجتماعی از جمله آموزش 4 arnes"/>arnes"/>، 2007)، سیستمهای برنامهریزی، وسیستمهای فکری (ب Brouwers& Tomic Henson Ross & Bruce Fletcher, Lyon, Fuchs, Barnes ابیلی و ناستیزایی، 1388) کاربردهای فراوانی یافته است و در صورتی که بتوان بهصورت مناسب از این روش استفاده نمود، میتوان شاهد اثربخشی مناسب این روش در فعالیتهای آموزشی بود.
یافتههای این پژوهش نشاندهندۀ تأثیر مثبت برنامۀ آموزش به روش حل مسئله بر میزان توانمندی و خودکارآمدی در بین فراگیران آموزشهای مهارتی است.