Abstract:
آموزشهای فنی و حرفهای بهمنظور آماده کردن افراد برای یک شغل یا حرفۀ تخصصی طراحی میشوند و بهطور مستقیم به بهرهوری و روحیۀ رقابتی هر کشوری مرتبط است. این پژوهش با هدف بررسی نقش مهارت، دانش و عملکرد فنی کارآموختگان (طرح 18 ماهۀ مشترک ایران و آلمان) سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در پاسخگویی به انتظارات بنگاههای اقتصادی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش آمیخته است. تعداد 109 کارآموختۀ فنی و حرفهای طرح 18 ماهۀ شاغل و 49 نفر از مسئولین بنگاههای اقتصادی و 69 نفر از متخصصان آموزشهای فنی و حرفهای مورد پرسش قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که از دیدگاه مسئولین بنگاههای اقتصادی، کارآموختگان فنی و حرفهای شاغل و متخصصان آموزشی تطابق مهارت، دانش فنی و عملکرد فنی و محتوای برنامههای آموزشی کارآموختگان طرح 18 ماهه با نیازها و انتظارات بازار کار در سطح زیاد بوده در حالی که مهارت، دانش فنی و عملکرد فنی و محتوای برنامههای آموزشی کارآموختگان درجۀ 2 در سطح متوسط مطابقت داشت. همچنین حدود 72% مسئولین بنگاههای اقتصادی معتقد بودند که اشتغالپذیری کارآموختگان طرح 18 ماهه نسبت به درجۀ 2 بیشتر بوده است.
This research is designed Investigation the role of skill, knowledge, technical performance trainees (Iran-Germany project) in response to labor market needs in Alborz province (Iran) .This study aims to answer the fundamental question that how much training services offered by technical and vocational training centers can fulfill the needs and exceptions of labor market. Therefore, .The questionnaires were given to employed technical and vocational graduate, employers and enterprise managers and technical and vocational experts. Data obtained were analyzed by using statistical methods such as Chi-Square test, Kruskal-Wallis test and U Mann Whitney test. From the viewpoint of all statistical population (employers and enterprise managers, technical and vocational experts and employed technical and vocational graduate) knowledge, skill, performance of Iran-Germany joint project trainees have the most high compare level with needs and exceptions of labor market than the other trainees. Also, result shows that Iran-Germany joint project traineeschr('39') employability than the other trainees are more but the employment opportunity in labor market decrease
Machine summary:
بررسی نقش مهارت، دانش و عملکرد فنی کارآموختگان طرح 18 ماهه مشترک ایران و آلمان در پاسخگویی به نیازها و انتظارات بازار کار حمید علوی ایلخچی 1 علی اکبر خسروی بابادی 2 چکیده آموزشهای فنی و حرفهای بهمنظور آماده کردن افراد برای یک شغل یا حرفۀ تخصصی طراحی میشوند و بهطور مستقیم به بهرهوری و روحیۀ رقابتی هر کشوری مرتبط است.
جدول (2) نتایج آزمون خی دو تک متغیره کارآموختگان درجۀ 2 در مورد مهارت، دانش و عملکرد فنی از دیدگاه مسئولین بنگاههای اقتصادی و کارفرمایان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که مشاهده میشود، نتایج بهدست آمده از آزمون خی دو بیانگر این موضوع است که مهارت، دانش فنی و عملکرد فنی کارآموختگان درجۀ 2 با نیازها و انتظارات بازار کار در سطح متوسط مطابقت دارد.
جدول (3) نتایج آزمون خی دو تک متغیرۀ کارآموختگان طرح 18 ماهه در مورد مهارت، دانش و عملکرد فنی از دیدگاه کارآموختگان شاغل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که مشاهده میشود، نتایج بهدست آمده از آزمون خیدو بیانگر این موضوع است که مهارت، دانش فنی و عملکرد فنی کارآموختگان طرح 18ماهه با نیازها و انتظارات بازار کار در سطح زياد مطابقت دارد.
جدول (5) نتایج آزمون خی دو تکمتغیرۀ کارآموختگان طرح 18 در مورد مهارت، دانش و عملکرد فنی از دیدگاه متخصصان آموزشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که مشاهده میشود، نتایج بهدست آمده از آزمون خیدو بیانگر این موضوع است که مهارت، دانش فنی و عملکرد فنی کارآموختگان طرح 18ماهه با نیازها و انتظارات بازار کار در سطح زياد مطابقت دارد.