Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کنکور آزمایشی در موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری در استان یزد انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال چهارم متوسطه استان یزد و همه دبیران این مقطع تحصیلی در سال ۹۰-۱۳۸۹ بود؛ از این بین با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای تناسبی ۳۹۲ دانش آموز و با استفاده از روش تصادفی ساده ۱۳۵ دبیر انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته رضایت از کنکور آزمایشی و دادههای مکتوب آموزش و پرورش در رابطه با کنکور آزمایشی دانشآموزان سال چهارم متوسطه سال ۹۰-۱۳۸۹ و نتایج کنکور آنها در سال مذکور استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین نتایج کنکور آزمایشی و کنکور سراسری (درصد پاسخگویی به دروس و رتبه کنکور) در هر سه رشته ریاضی-فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون t تک نمونه ای نیز نشان داد هم دانش آموزان و هم دبیران از کنکور آزمایشی رضایت دارند.
Machine summary:
در نتیجه باید بررسی کرد کنکور آزمایشی ارزشیابی مناسبی برای بررسی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان است و نقاط ضعف و قوت واقعی دانشآموزان را برای خانوادهها، مدیران، مشاوران و معلمان مشخص میکند تا به وسیله آن بتوانند برنامهریزی درسی خود را اصلاح کنند؟ برای طراحی سوالات و برگزاری آزمون قسمتی از منابع مالی جامعه و خانوادههای دانشآموزان هزینه میشود.
حال مساله این است که با توجه به اهمیت ارزشیابی در جریان یادگیری و یاددهی که همگی هدفشان موفقیت درکنکور سراسری است آیا برگزاری کنکور آزمایشی با توجه به اینکه قسمتی از منابع انسانی و مالی جامعه را طلب میکند در عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال چهارم متوسطه و قبولی آنها در کنکور سراسری تاثیر دارد ؟ روش پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی میباشد.
پرسشنامه این تحقیق با استفاده از معیارهای ارزیابی آزمونهای برگزار شده در مراکز آموزشی تدوین گردید و سپس با استفاده از نظر خبرگان آموزش و پرورش برای کنکور آزمایشی تعدیل گردیده است.
همچنین دادههای مکتوب آموزش و پرورش در رابطه با کنکور آزمایشی دانشآموزان سال چهارم متوسطه سال 90-1389 و آزمون کنکور آنها در سال مذکور برای آزمون فرضیات تحقیق استفاده شده است.
جدول 4: آزمون t تک نمونهای جهت بررسی میزان رضایت معلمان و دانشآموزان از کنکور آزمایشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شماره 4 نشان میدهد که دانشآموزان و معلمان آنان به طور معناداری از کنکورهای آزمایشی رضایت دارند.