Abstract:
یکی از مشکلات افراد افسرده، ناتوانی در خودشناسی است و یکی از درمانهای احتمالا موثر در این زمینه، درمانهای مبتنی بر رویکرد روانپویشی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه بر خودشناسی انسجامی در افراد افسرده است. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و با دوره پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش زنان مراجعهکننده به کلینیک بلاغ در شهر قم بودند. از میان آنها 32 نفر (16 نفر مبتلا به افسردهخویی و 16 نفر مبتلا به افسردگی اساسی) به صورت هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنیها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه خودشناسی انسجامی (قربانی، 2008) را تکمیل کردند. گروه آزمایش با پروتکل گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه در طول 24 جلسه (هفتهای یک جلسه 120 دقیقهای) تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه به طور معناداری منجر به افزایش خودشناسی انسجامی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (01/0>P). بنابراین میتوان از گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه برای افزایش خودشناسی انسجامی در افراد افسرده بهره برد.
One of the problems of depressed people is the inability to self-knowledge and one of the possibly effective treatments in this field is therapies based on a psychoanalytic approach. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of integrated psychodynamic group therapy on integrative self-knowledge in depressed patients. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and follow-up with a control group. The statistical population of this study was women referring to the Belagh clinic in Qom. Among them, 32 patients (16 with major depression and 16 with Dysthymia) were purposefully selected and randomly divided into control and experimental groups. Subjects completed the Integrative Self- Knowledge Scale (Qorbani, 2008) in the pre-test and post-test stages. The experimental group was treated with the integrated psychodynamic group therapy protocol for 24 sessions (120 minutes per week) and the control group did not receive any intervention. Analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that the integrated psychodynamic group therapy significantly increased the integrated self-knowledge in the experimental group compared to the control group (P <0.01). Therefore, integrated psychodynamic group therapy can be used to increase self-knowledge in depressed people.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٦، شماره پياپي ٦٣، شهريور ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(6), 2021 اثربخشي گروه درماني روان پويشي يکپارچه بر خودشناسي انسجامي در اختلالات افسردگي The effectiveness of Integrated psychodynamic group therapy on integrative self- knowledge in depression disorders عاطفه حجتي Atefeh Hojjati PhD Student in clinical psychology, Roudehen دانشجوي دکتراي روانشناسي باليني ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن ، Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
مطالعات اثربخشي درمان هاي مبتني بر رويکرد روانپويشي را بر افزايش خودشناسي انسجامي (روبن زاده و همکاران ، ١٣٩٦؛ شکاري و همکاران ، ١٣٩٥) و کاهش افسردگي (تقوي و همکاران ، ١٣٩٨؛ حيدري نسب و همکاران ، ١٣٩٢؛ خوريانيان و همکاران ، ١٣٩١) نشان داده اند.
Driessen اثربخشي گروه درماني روان پويشي يکپارچه بر خودشناسي انسجامي در اختلالات افسردگي The effectiveness of Integrated psychodynamic group therapy on integrative self-knowledge in depression disorders خروج از پژوهش عبارت بود از غيبت بيش از سه جلسه و ناقص تکميل کردن پرسشنامه پژوهش .
در الگوي روان در پايان جلسات گروه درماني روان پويشي فرد به يک بينش جامع نسبت تحليلي ، بينش يک آگاهي شناختي و هيجاني درباره رابطه تجارب به تعارض هاي درون رواني و سبک هاي دفاعي خود دست مي يابد و اثربخشي گروه درماني روان پويشي يکپارچه بر خودشناسي انسجامي در اختلالات افسردگي The effectiveness of Integrated psychodynamic group therapy on integrative self-knowledge in depression disorders گذشته با مشکلات فعلي است .
The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 142, 395-412 اثربخشي گروه درماني روان پويشي يکپارچه بر خودشناسي انسجامي در اختلالات افسردگي The effectiveness of Integrated psychodynamic group therapy on integrative self-knowledge in depression disorders Jain, M.