Abstract:
آموزش عالی مهارتی به دلیل تربیت نیروی متخصص صنایع، یکی از ارکان توسعه پایدار هر کشور است. بخش عمده و مهم آموزش های عالی مهارتی، دروس آزمایشگاهی و کارگاهی است که در آن، دانشجو از نزدیک با ابزارها و تجهیزات مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا می شود و مباحثی که به طور نظری مورد مطالعه قرار داده، در عمل نیز می آموزد. از چالش های دروس عملی، می توان به هزینه بالای تجهیز یا بروزرسانی آزمایشگاه ها و کارگاه ها اشاره کرد. همچنین کمبود تعداد تجهیزات موجود به نسبت تعداد دانشجویان، زمان کافی را در اختیار مدرس و دانشجو قرار نمی دهد تا فرآیند یادگیری به طور کامل انجام شود. در این مقاله با در نظر گرفتن محدودیت های اشاره شده، رویکردهای جدیدی از آموزش عالی مهارتی با تاکید بر دروس آزمایشگاهی و کارگاهی ارائه می شود. این رویکردها با بهره گیری از جدیدترین فناوری های ارتباطی، آنها را در خدمت آموزش های مهارتی بکار می گیرند. با معرفی الگوهایی نظیر واقعیت افزوده، شبیه سازی نرم افزاری، آموزش گروهی و آموزش مجازی و ملزومات پیاده سازی آنها، تاثیر هریک از روش ها در افزایش اثربخشی آموزش های عالی مهارتی تبیین می شود. در نهایت با مطالعه موردی رشته مهندسی برق، هریک از روش های کمک آموزشی معرفی شده بر اساس شاخص هایی نظیر در دسترس بودن، هزینه تجهیزات و پیاده سازی، تاثیر در ارتقای سطح یاددهی و پوشش دادن سرفصل آموزشی مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند.
Higher skill education is one of the pillars of sustainable development of any country due to the training of industry experts. The main and important part of higher skills education is laboratory and workshop courses in which the student gets acquainted with the tools and equipment related to his / her field of study and learns the topics that he / she has studied theoretically and in practice. One of the challenges of practical courses is the high cost of equipping or updating laboratories and workshops. Also, the lack of available equipment in proportion to the number of students does not provide enough time for the teacher and the student to complete the learning process. In this article, considering the mentioned limitations, new approaches of skill higher education are presented with emphasis on laboratory and workshop courses. These approaches use the latest communication technologies to apply them in the service of skills training. By introducing models such as augmented reality, software simulation, group training and virtual training and the requirements for their implementation, the effect of each method in increasing the effectiveness of higher skills training is explained. Finally, with a case study of electrical engineering, each of the introduced teaching aid methods are analyzed and evaluated based on indicators such as availability, cost of equipment and implementation, impact on improving the level of teaching and covering the educational topic.
Machine summary:
انجام 1 Edward 2 Elawady & Tolba 3 Feisel & Rosa 4 Faulconer & Gruss 5 Sutchenkov & Tikhonov 6 Daud & Razali 7 Grodotzki, Ortelt, & Tekkaya 8 Morales-Menendez & Ramírez-Mendoza 9 Viegas 1 Ménard & Trant 0 بخشي از آموزش توسط خود دانشجويان يکي از راه هاي معرفي شده است (جميسون و شاو،١ ٢٠١٧).
1 Jamieson & Shaw 2 Balamuralithara & Woods 3 de Vries & May 4 Ma & Nickerson ٢- چالش هاي موجود در شيوه سنتي آموزش عالي مهارتي يکي از چالش هاي دروس آزمايشگاهي و کارگاهي در آموزش عالي مهارتي، عدم وجود فرصت کافي براي دانشجو در راستاي انجام کليه مراحل عملي در يادگيري درس است .
اهداف اصلي ارائه دروس عملي در آموزش عالي مهارتي شامل موارد زير است : آشنايي با انواع تجهيزات کارگاهي و آزمايشگاهي و کسب دانش کافي از جزئيات آن ها مقايسه مشخصه تجهيزات به ويژه آشنايي با تفاوت ويژگيهاي حالت مفهومي و نمونه واقعي تجهيزات يادگيري و مشخص نمودن رويه کار با دستگاه ها يادگيري برخي از کاربردهاي تجهيزات و تعميم دادن آن ها به کاربردهاي ديگر آشنايي با موارد ايمني و استفاده از تجهيزات بدون ايجاد خرابي تشخيص خرابي دستگاه ها و چگونگي مواجه با خرابيها و رفع آن ها 1 Alptekin & Temmen دستيابي به قابليت طراحي و نوآوري در انجام کارهاي عملي مرتبط با آزمايش ها و فراتر از موارد طرح شده در کلاس با توجه به قديمي بودن اکثر تجهيزات آزمايشگاهي و کارگاهي در دانشگاه ها و هزينه بالاي به روزرساني آن ها، دستيابي به موارد فوق در شيوه سنتي آموزش مهارتي دشوار خواهد بود.
1 Augmented Reality 2 Billinghurst, Clark, & Lee 3 Bower, Howe, McCredie, Robinson, & Grover در مهندسي برق ميتوان واقعيت افزوده را در زمينه هاي طراحي، آموزش ، تمرين ، تعميرات ، تحليل هاي پيشرفته ، تشخيص و مديريت خطاها، پيش بيني، تصميم گيري، کنترل ، حفاظت ، مانيتورينگ ، عملکرد و ساخت مورداستفاده قرار داد.