Abstract:
توان بازآفرینش کیفیت فضایی تجربهشده در معماری سنتی ایران، مشروط به توان فهم دقیق و عمیق آن کیفیتهای فضایی و تحلیل عناصر و اجزا و فضاهای آنهاست. یکی از مهمترین عوامل در این زمینه تبیین تجربه کیفیت فضایی در ذهن مخاطبان فضاست. این مسئله در مورد مسجد که مکان عبادت و تبلور امر قدسی است، اهمیت دوچندان مییابد. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل میزان تطبیقپذیری کیفیت فضایی مساجد جامع در آذربایجانشرقی با مؤلفهها و شاخصهای نظریه اتمسفر فضای معماری است تا بتوان آن کیفیت فضایی را بازتولید کرد. پرسش اصلی تحقیق آن است که چگونه میتوان به اتکای مؤلفههای نه گانه نظریه اتمسفر فضا میتوان کیفیت فضایی پنج مسجد جامع در آذربایجانشرقی را مورد تحلیل قرار داد؟ رویکرد تحقیق، کیفی و روش تحلیل دادهها، تحلیل سلسلهمراتبی و بررسی قیاسی- تطبیقی است. دادههای گردآوریشده از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای میدانی همچون تجربه فضا و گفتوگو با کاربران، از طریق نرمافزارهای دپثمپ و اکسپرت چویس وزندهی و ارزیابی شده است. نتایج حاصله نشان میدهد مسجد جامع تبریز با وزن ۲۸۸ بیشترین کیفیت و قویترین اتمسفر فضایی را دارد و مسجد جامع سراب در رتبه دوم قرار گرفته است. در کیفیتهای ثابت، بدن معماری، تناسبات عناصر و اجزا و جسمانیت ساختمان با وزن ۳۴۷ بیشترین اهمیت را در خلق اتمسفر فضایی داشته است. در معیارهای متغیر، تابش نور آفتاب در فضا با وزن ۴۱۲ بیشترین اهمیت را دارد و دمای فضا و سلسلهمراتب فضایی به ترتیب عوامل تأثیرگذار بعدی هستند. در نتیجهگیری بحث میتوان تحلیل کرد که مساجد جامع در آذربایجانشرقی واجد جسمانیت سنگین، فضاهای بهطور عمده بسته و رنگ بهطور عمده گرم حاصل از کاربرد آجرهای قرمزی که از خاک قرمزرنگ آذربایجان ساخته میشود و با تابش آفتاب بر سطح آنهاست تا بتواند دمای فیزیکی و احساسی گرمی را ایجاد کند و کیفیتی دلنشین برای نمازگزاران و عبادتکنندگان در مراسم دینی فراهم سازد.
Recreating the experienced spatial quality in the traditional architecture of Iran depends on the accurate and deep understanding of those spatial qualities and analyzing their elements, components, and spaces. One of the most significant factors in this regard is explaining the experience of the spatial quality in the space users’ minds. It becomes more important in mosques that are for praying and the manifestation of the sacred affair. The present study aimed to analyze the compatibility of the spatial quality of Jameh mosques in East Azerbaijan with the components and indicators of the architectural space atmosphere theory to regenerate its spatial quality. The main research question is how the spatial quality of five Jameh mosques in East Azerbaijan can be analyzed based on the nine components of the space atmosphere theory. The research approach was qualitative, and the data analysis method was the hierarchal analysis and deductive-comparative method. The data collected from the library studies and field research, such as experiencing space and interviewing with users, were evaluated and weighted using Depth Map software and Expert Choice. The results showed that Tabriz Jameh Mosque (0.288) had the highest quality and strongest space atmosphere, and Sarab Jameh Mosque ranked the next. In static qualities, the body of architecture, proportions of the elements and components, and the solidity of the building (0.347) were the most important elements in creating space atmosphere. In dynamic criteria, light on things (0.412) were the most important elements, and temperature of space and levels of intimacy were the next influential factors. It can be concluded that Jameh Mosques of East Azerbaijan have heavy solidity, generally closed spaces, and warm colors due to the use of red bricks made from the red soil of Azerbaijan and solar radiation on their surface to create warm physical and sensory temperature and provide a pleasant quality for prayers in the religious ceremonies.