Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر «سنجش برای یادگیری» بر ساختار هدف کلاس و سرزندگی تحصیلی دانشجویان در دو گروه از دانشجویان (قوی و ضعیف) اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-94 بود که از بین آنها دو کلاس 34 و 33 نفری از دانشجویان رشته روانشناسی بهصورت در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش با رویکرد آزمایشی اجرا شد که برای کنترل بیشتر بر شرایط آزمایش، 16 نفر از دانشجویان قوی کلاس اول (درس آمار) و 16 نفر از دانشجویان ضعیف کلاس دوم (روانشناسی فیزیولوژیک) به شیوه سنجش برای یادگیری و همچنین 16 نفر از دانشجویان ضعیف کلاس اول (درس آمار) و 16 نفر از دانشجویان قوی کلاس دوم (روانشناسی فیزیولوژیک) به شیوه عادی (سنجش تراکمی) آموزش دیدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد سنجش برای یادگیری بر کاهش ساختار هدف اجتنابی و افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان مؤثر است. معنیدار بودن اثر نوع سنجش کلاسی نشان داد زمانی که دانشجویان با سنجش برای یادگیری روبهرو میشوند عملکرد بهتری نشان میدهند. همچنین معنیداری اثر تعاملی نشان داد تأثیر سنجش تکوینی بر متغیرهای ساختار هدف کلاس و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان ضعیف بیشتر از دانشجویان قوی است.
The purpose of this study was to investigate the effect of "assessment for learning" on classroom goal structure and academic buoyancy in two groups of students (strong and weak). The statistical population of this study included the students of psychology from University of Zanjan in the academic year 2015-16. Of these, two groups including 34 and 33 students of psychology were selected. This research was conducted with an experimental approach. For more control of the experiment conditions, 16 strong first-group students (lessons of statistics) and 16 poor-grade students (lessons of physiological psychology) were taught in assessment for learning, and 16 poor grade students first-group students (lessons of statistics) and 16 strong second group students (lessons of physiologic psychology) were taught in a normal way. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that assessment for learning is effective in reducing the avoidance goal structure and increasing the academic buoyancy of the students. The significance of the effect of classroom assessment showed a better performance when students are faced with assessment for learning. Also significant interactive effect showed that the influence of formative assessment on the classroom goal structure and academic buoyancy among poor students was more than that of strong students.
Machine summary:
نتايج نشان داد سنجش براي يادگيري بر کاهش ساختار هدف اجتنابي و افزايش سرزندگي تحصيلي دانشجويان مؤثر است .
همچنين معنيداري اثر تعاملي نشان داد تأثير سنجش تکويني بر متغيرهاي ساختار هدف کلاس و سرزندگي تحصيلي در دانشجويان ضعيف بيشتر از دانشجويان قوي است .
Putwain, Connors, Symes & Douglas-Osborn 6.
Linnenbrink-Garcia, Tyson & Patall 8.
Ohtani, Okada, Ito & Nakaya 4.
Pat-El, Tillema, Segers & Vedder اجراي اين پژوهش عبارت است از بررسي تأثير سنجش براي يادگيري بر ساختار هدف کلاس و سرزندگي تحصيلي.
Baeten, Struyven & Dochy 2.
فرضيه هاي پژوهش سنجش براي يادگيري بر افزايش سرزندگي تحصيلي دانشجويان مؤثر است .
Husman, Brem & Duggan 2.
در اين پژوهش ، روش سنجش (تکويني و تراکمي) و نوع متغير اندازه گيري شده (ساختار هدف تبحري، ساختار هدف اجتنابي و سرزندگي تحصيلي) متغيرهاي درون گروهي و گروه هاي قوي و ضعيف متغير بين گروهي بودند.
جدول (٥) نتايج آزمون t براي مقايسه دو گروه مستقل در متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس اطلاعات جدول (٥) دو گروه قوي و ضعيف در سنجش کلاسي به شيوه تراکمي در سه متغير هدف تبحري، اجتناب از عملکرد و سرزندگي تحصيلي تفاوت معنيداري داشته اند.
اين يافته همچنين به طور غير مستقيم با نتايج پژوهش هاي ابوترابي و همکاران (١٣٩٤)، بلک و همکاران (٢٠٠٤)، برن بام و روزناو (٢٠٠٦) و کلونوسکي (٢٠٠٩) که رابطه مثبت بين سنجش تکويني و سطح يادگيري را گزارش کرده بودند، هماهنگ است .
Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach.