Abstract:
این پژوهش با هدف ارزیابی کارایی بیرونی دانشگاه قم بر اساس دو شاخص وضعیت اشتغال و ادامه تحصیل انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیگیری و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهش فارغالتحصیلان دوره کارشناسی دانشگاه قم طی سالهای 1391 تا 1393 به تعداد 3056 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم طبقات، 249 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که روایی ابزار پیش از اجرا مورد تایید متخصصان قرار گرفته است. پایایی ابزار نیز به روش آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون مجذور کای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نرخ اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاه قم 3/25 درصد و نرخ اشتغال پسران بهطور معنیدار بیشتر از دختران است (01/0p ). درمجموع هرچند نرخ پذیرفته شدن فارغالتحصیلان و نرخ ادامه تحصیل وضعیت مناسبی داشت اما نرخ اشتغال وضعیت مناسبی ندارد و کارایی بیرونی مطلوب نیست. اتخاذ تصمیمهای مناسب همچون بازنگری در رشتهها و غنیسازی آنها و بازنگری در جذب رشتههای مختلف بهمنظور کاهش بیکاری ضروری است.
The purpose of the present study was to assess the external efficiency of Qom University based on employment status and continuing education. The descriptive research method was used based on the applied approach. The population included 3,165 alumni of Qom University that have been graduated during the years 1391 to 1393. The sample consisted of 249 graduates who were selected by stratified random sampling method. A questionnaire was used for data collection. The validity of the questionnaire was approved by experts and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha estimated as 0.89. To analyze the data, Chi-square test was used. The results of the study showed that the employment rate of graduates of Qom University was 25.3% , and boys' employment rate was significantly higher than girls' employment rate (P 0.05). Although the rate of the admission of graduates and the rate of continuing education was desirable, the employment rate was not desirable and the external efficiency was not also promising; therefore making proper decisions such as reconsidering the programs and enriching them, and also reconsidering the recruitment of the graduates of different disciplines seems essential so as to reduce unemployment.
Machine summary:
بين نرخ هاي ذکر شده با دانشکده و جنس در بقيه موارد ارتباط معنيدار وجود ندارد (٠٠٥ واژگان کليدي: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کارايي بيروني، فارغ التحصيل ، دانشگاه قم ، وضعيت اشتغال ، ادامه تحصيل دانشيار گروه علوم تربيتي، دانشکده ادبيـات و علـوم انسـاني، دانشـگاه قـم ، قـم ، ايـران (نويسـنده مسـئول : (rjafarih@gmail.
از اين رو، با توجه به کمبود پژوهش هاي مرتبط و به منظور بررسي دقيق ، عميق و همه جانبه ، مسئله پژوهش حاضر، تعيين کارايي بيروني فارغ التحصيلان دوره کارشناسي دانشگاه قم با کمک تحليل دو شاخص وضعيت اشتغال و ادامه تحصيل و ورود به آموزش عالي است .
پرسش دوم پژوهش : ارزيابي نرخ اشتغال مرتبط با رشته تحصيلي فارغ التحصيلان دوره کارشناسي دانشگاه قم طي سال هاي ١٣٩١ تا ١٣٩٣ چقدر است ؟ به منظور دستيابي به پاسخ پرسش دوم پژوهش ، جدول (٤) ارائه شده و سپس نتايج استنباطي بيان ميشود.
پرسش سوم پژوهش : نرخ پذيرفته شدن فارغ التحصيلان دوره کارشناسي دانشگاه قم طي سال هاي ١٣٩١ تا ١٣٩٣ در مراکز آموزش عالي چقدر است ؟ به منظور دستيابي به پاسخ پرسش سوم پژوهش جدول (٦) ارائه شده و سپس نتايج استنباطي بيان ميشود.
جدول (٨) نرخ پذيرفته شدن در مراکز آموزش عالي به تفکيک دوره هاي کارشناسي ارشد و (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج در جدول (٨) نشان ميدهد؛ ٩٠/٣ درصد از فارغ التحصيلان دانشگاه قم در مقطع کارشناسي ارشد و ٩/٧ درصد در مقطع دکتري ادامه تحصيل داده اند.