Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی با تأکید بر نقش گروههای آموزشی بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی مقالههای مرتبط با توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی بود که از بین آنها 42 مقاله بهعنوان نمونه انتخاب شد؛ ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی چکلیست بود. در بخش کمی، جامعه آماری مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان (667=N) و نمونه با روش انتساب متناسب به حجم 244 نفر بود. در بخش کیفی، 14 مؤلفه مؤثر بر توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی شناسایی شد که اهمیت آنها از نظر اعضای گروه نمونه در بخش کمی مورد تأیید قرار گرفت. این مؤلفهها در دو طبقه عوامل مدیریتی حمایتی و فرایندی دستهبندی شدند. رتبهبندی مؤلفهها با آزمون فریدمن (آماره فریدمن = 58/115 و 05/0p ) نشان داد که مشارکت اعضای هیئت علمی در تصمیمگیری، حمایت مدیریت و مهارتهای پژوهشی بالاترین رتبهها را به خود اختصاص دادهاند؛ با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد توجه به مؤلفههای شناسایی شده بهعنوان پیشنیاز برنامههای توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی به صورت یک مجموعه در همتنیده، زمینه لازم برای توسعه آنان در گروههای آموزشی را فراهم آورد؛ که این سرآغازی برای تغییر و تحول نظام آموزش عالی خواهد بود.
The purpose of this research was to identify and explain the factors affecting the professional development of faculty members with emphasis on the role of educational departments. The research method is mixed (qualitative-quantitative) research. The statistical population in the qualitative section is the articles related to the professional development of faculty members out of which 42 articles were selected as sample; the data collection tool is the checklist in the qualitative section. In the quantitative part of the statistical population, the heads of educational departments and faculty members of Shahid Bahonar University of Kerman (N = 667) and the sample was proportional to the number of 244 persons. In the qualitative section, 14 factors influencing the professional development of faculty members were identified, whose importance was acknowledged by faculty members and heads of departments in the quantitative section. These components were categorized into two categories of supportive and process management factors. Component ratings with Friedman test (Friedman statistic = 11.58 and p <0.05) showed that faculty members' participation in decision making, management support and research skills were highest. Based on the results obtained, it seems that attention to the components identified as a prerequisite for faculty development programs as a cohesive set provides the necessary context for their development in educational departments, which is the beginning of change in higher education system, respectively.
Machine summary:
رتبه بندي مؤلفه ها با آزمون فريدمن (آماره فريدمن = ١١٥/٥٨ و ٠٠٥>p) نشان داد که مشارکت اعضاي هيئت علمي در تصميم گيري ، حمايت مديريت و مهارت هاي پژوهشي بالاترين رتبه ها را به خود اختصاص داده اند؛ با توجه به نتايج پژوهش به نظر ميرسد توجه به مؤلفه هاي شناسايي شده به عنوان پيش نياز برنامه هاي توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي به صورت يک مجموعه در هم تنيده ، زمينه لازم براي توسعه آنان در گروه هاي آموزشي را فراهم آورد؛ که اين سرآغازي براي تغيير و تحول نظام آموزش عالي خواهد بود.
بنابراين ، در اين پژوهش تلاش شده است تا براي حذف اين خلأ پژوهشي عوامل تأثيرگذار بر توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي از طرف گروه هاي آموزشي به طور منسجم ، شناسايي و اولويت بندي شده و مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرند.
بنابراين هدف هاي زير براي بررسي تدوين شده است : ١- شناسايي عوامل مؤثر در توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي با تأکيد بر نقش گروه هاي آموزشي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
Brody & Scholar ٢- تعيين ميزان اهميت عوامل مؤثر در توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي با تأکيد بر نقش گروه هاي آموزشي روش پژوهش پژوهش حاضر آميخته اکتشافي (اول کيفي، بعد کمي) است .
مؤلفه مؤثر ديگر بر توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي توجه به کسب مهارت هاي پژوهشي آنان از سوي گروه هاي آموزشي و ايجاد زمينه هاي مناسب براي افزايش اين مهارت است .
Components of an effective faculty development program, The Journal of Higher Education, 46(2), 177-211.