Abstract:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش کارفرمایان در ارزشیابی برنامههای درسی دانشگاههای برتر کشور و جهان به منظور طراحی یک مقیاس ارزشیابی برنامۀ درسی ویژۀ کارفرمایان بود. روش پژوهش، ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی و جامعۀ آماری شامل شش گروه بوده است. گروه اول، اعضای هیئت علمی و صاحبنظران برنامهریزی درسی دانشگاههای برتر، گروه دوم، مسئولان مراکز برنامهریزی آموزشی دانشگاههای برتر، گروه سوم، مسئولان ذیربط وزارت علوم، گروه چهارم، دانشگاههای برترجهان، گروه پنجم، مدرسان دورۀ کارشناسی ارشد رشتههای علوم تربیتی، علوم اجتماعی، علوم اداری دانشگاههای دولتی و گروه ششم کارفرمایان بودند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمه سازمانیافته، تحلیل مستندات و مقیاس محققساخته بوده است. یافتهها نشان داد که در دانشگاههای معتبر جهان ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و کارفرما وجود دارد و کارفرمایان در تدوین برنامههای درسی، تعیین استانداردهای حرفهای مشاغل، ارزیابی دانش و مهارت دانشجویان، اعتبارسنجی برنامههای درسی، تبیین انتظارات از دانشآموختگان، مشاورۀ شغلی و حتی تدریس، نقش دارند. در مقایسه با آن، در دانشگاههای برتر کشور، کارفرمایان بهجز در موارد معدود، در فرایند ارزشیابی برنامههای درسی مشارکت ندارند. با استفاده از دادهها، یک مقیاس ارزشیابی برنامه درسی از دیدگاه کارفرمایان شامل 21 عبارت و 6 پرسش باز تدوین شده است.
The aim of this study was to investigate the role of employers in the evaluation of curricula of the top universities of the country and the world in order to design a scale for employers. The research method has been a sequential exploratory mixed method of instrumentation types and the statistical population consisted of six groups. The first group is comprised of faculty members and experts in curriculum development of the top universities. The second group includes officials and educational planning centers of the top universities. The third group consists of relevant officials of the Ministry of Science, and the fourth group is the world’s top universities. Also, the fifth group involves instructors of master's degrees in educational sciences, social sciences and administrative sciences from public universities, and the sixth group consists of employers. Besides, data assimilation tools, semi-organized interviews, document analysis, and researcher-made scales are used in the research process. The findings show that in the world’s top universities, there is a close relationship between the university and the employers. Employers have roles such as helping to develop curricula, setting professional standards for jobs, assessing students' knowledge and skills, accreditation of curricula, explaining expectations to graduates, job counseling, and even teaching. In comparison, in the country's top universities, employers, except for a few cases, do not participate in the process of developing and evaluating curricula. By using the data, a curriculum evaluation scale has been developed from the opinion of employers, including 21 phrases and six open-ended questions.
Machine summary:
Glatthorn, Boschee & Whitehead 4.
ازجمله ، پايان نامۀ راهداري (١٣٩٢) با عنوان «ارزشيابي کيفيت دورة کارشناسي رشتۀ مهندسي فناوري اطلاعات دانشگاه اصفهان برمبناي الگوي سيپ »؛ پژوهش شريفيان و همکاران (١٣٩٣) با عنوان «بررسي وضعيت موجود و مطلوب مشارکت مديران و کارفرمايان در برنامه ريزي درسي آموزش عالي» و پژوهش حجازي و رضائي (١٣٩٤) با عنوان «بررسي ديدگاه هاي دانشجويان و دانش آموختگان دربارة برنامۀ درسي رشتۀ کشاورزي».
بررسي و تجزيه وتحليل ديدگاه هاي مصاحبه شوندگان بيانگر آن بود که همۀ ذينفعان برنامه ، به ويژه کارفرمايان و دانش آموختگان بايد در خصوص برنامه هاي درسي، پيامدهاي يادگيري و مهارت هاي مورد نياز بازار کار اظهار نظر کنند و مسئولان آموزش عالي بايد به طور جدي زمينه هاي مشارکت کارفرمايان در ارزشيابي برنامه هاي درسي دانشگاهي را فراهم آورند.
The senate آموزشي دوره ها تضمين شده است ؟ آيا برنامۀ درسي، چالش هاي فکري، يادگيري يا آموزشي ايجاد کرده و ازعمق و وسعت کافي برخوردار است ؟ در مراحل ارزيابي برنامه ، کميتۀ بازنگري، زمان مشخصي براي ديدار با مدير، مديران ديگر، اعضاي هيئت علمي، دانشجويان تحصيلات تکميلي و ساير ذينفعان مانند کارفرمايان ، تعيين کرده و اطلاعاتي در مورد اينکه دانش آموختگان دانشگاه در کجا شاغل شده اند يا پس از فارغ التحصيلي در چه مشاغلي ميتوانند اشتغال يابند، فراهم ميآورد، تا داده هاي کافي براي بازنگري برنامه هاي درسي فراهم شود.
Wolf, Hill, & Evers 2.
Developing curriculum evaluation research in higher education: Process, politics and practicalities.