Abstract:
اهداف این مطالعه، با هدف مقایسه خطاهای شناختی و نشخوارهای فکری، در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکریعملی و فوبی اجتماعی انجام شد.
مواد و روش ها طرح پژوهش، تحقیق توصیفی پسرویدادی، از نوع مقطعی بود. شرکتکنندگان پژوهش، سی نفر بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکریعملی و سی نفر بیمار مبتلا به اختلال فوبی اجتماعی، در رده سنی پانزده تا پنجاه سال شهر زنجان بودند. این افراد، بهصورت نمونه دردسترس و با استفاده از تشخیص روانپزشک و مصاحبه تشخیصی ساختاریافته (SCID-I) و ((SCID-II و براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها، پرسشنامه خطاهای شناختی ((CET و پرسشنامه سبک پاسخدهی نشخواری (RRS) بهکار رفت. دادهها، با استفاده از نسخه هجدهم نرمافزار SPSS و ازطریق روش تحلیل واریانس چندمتغیره ((MANOVA تحلیل شد.
یافته ها نتایج نشان داد که بین مؤلفههای خطای شناختی بیماران دو گروه، تفاوت معنادار وجود دارد (P≤0/05). افزونبراین، بین میانگین نمرات مؤلفههای نشخوار فکری در گروهها، در سطح 05/0 تفاوت معنادار وجود ندارد.
نتیجه گیری براساس یافتههای پژوهش، خطاهای شناختی و نشخوارهای فکری، نقش مهمی در اختلالهای وسواس فکریعملی و فوبی اجتماعی دارد که هر دو گروه، آنها را تجربه میکنند؛ هرچند بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکریعملی، درمقایسهبا بیماران مبتلا به اختلال فوبی اجتماعی، خطاهای شناختی بیشتری دارند. همچنین نتایج، نقش برابر نشخوارهای فکری را در آسیبشناسی این دو گروه تأیید میکند.
Objectives The present research was conducted to compare cognitive errors and rumination in patients with obsessive–compulsive and social phobia disorders.
Methods The research design was cross-sectional post event descriptive survey. The research participants included 30 patients with social phobia disorder and 30 patients with obsessive-compulsive disorder who were aged between 15 and 50 years in Zanjan city, who were available samples. They were selected on the basis of psychiatrist diagnosis and structured diagnostic interviews (SCID-I) and (SCID-II), and the inclusion and exclusion criteria. Cognitive errors questionnaire and ruminative response style questionnaire were used to measure the variables.
Results The results, analyzed using multivariate analysis of variance, indicated that there is a significant difference with regard to the components of cognitive error between the patients belonging to the two groups (obsessive–compulsive and social phobia disorders )(P≤0.05). There was no significant difference between the mean scores of rumination components in groups’ P≤0.05 level.
Conclusion According to the research findings, cognitive errors and rumination play important roles in obsessive–compulsive and social phobia disorders as experienced by both the groups. However, the patients with obsessive–compulsive disorder had more cognitive errors compared to the patients with social phobia disorder. The results confirm the equal role of rumination in the psychopathology of these two groups.