Abstract:
نیروی انسانی از غنیترین سرمایههای هر کشور در رسیدن به رشد و توسعه صنعتی به شمار میرود. تجربه کشورهای پیشرفته و صنعتی، گویای این نکته اصلی و اساسی است که این کشورها در نخستین گامهای توسعه خود، نگاهی ویژه همراه با برنامهریزیهای دقیق در رابطه با فارغالتحصیلان و دانشآموختگان خود داشتهاند و ضمن توسعه همه جانبه صنعتی و علمی، توانستهاند با برنامههای دقیق خود، معضلات و مشکلاتی نظیر بیکاری را حل نمایند. اما در کشور ما، برخی عوامل که ریشه اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی دارد، منجر به بروز پدیده بیکاری در فارغالتحصیلان دانشگاهی شده است و منابع عظیم نیروی انسانی را که باید محور اصل توسعه پایدار باشند، نادیده گرفته است. هدف از این پژوهش، تعیین عوامل موثر بر بیکاری دانش آموختگان از ابعاد آموزشی، فرهنگی- اجتماعی و مدیریتی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، در طی سالهای ١٣٨٩ الی ١٣٩٢ میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد ١٥٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده، سپس برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، از افراد گروه نمونه خواسته شد، به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دهند. نتایج حاصل از اجرای این پژوهش، موید تایید هر سه فرضیه میباشد و نتایج گویای این واقعیت است که عوامل آموزشی، مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی در بیکاری فارغالتحصیلان داشته است. بر اساس یافتههای این تحقیق، پیشنهاد میشود، در به کار گماردن افراد، رابطهها در نظر گرفته نشود و رشتهها و آموزشهای دانشگاهی با نیاز بازار کار متناسب گردد.
Human resources is considered, the richest capitals of each country to achieve industrial growth and development. The experience of developed and industrialized countries suggests that these countries have had a special look at their first steps of their development, with detailed plans for their graduates and alumni, while developing comprehensive industrial and scientific, have managed to solve problems like unemployment through their precise programs. But in our country, some factors that have social, economic and managerial roots, have led to the emergence of unemployment phenomena in academic graduates, and the huge resources of human resources that should be the focus of the principle of sustainable development, have been ignored.
The purpose of this study is to determine the factors affecting graduateschr('39') unemployment from educational, socio-cultural, and managerial dimensions. The statistical population of this research includes all graduates of Islamic Azad University of Kermanshah during 2010-2013. Using cluster sampling, 150 individuals were selected as samples, then, to collect the required information, the sample group was asked to answer a researcher-made questionnaire. The results of this study confirm the validity of all three hypotheses and indicate that educational, managerial and socio-cultural factors have a significant role in unemployed graduates. Among the mentioned factors, cultural and social factors have the greatest impact on unemployed graduate.