Abstract:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی تأثیر پویایی آموزشی و برند آموزشی بر اعتماد عمومی ادراک شده و رفتار خودتوسعهای اعضای هیئت علمی دانشگاه سیستانوبلوچستان بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی – پیمایشی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل همه اعضای هیئت علمی دانشگاه سیستانوبلوچستان به تعداد 380 نفر بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای برابر با 191 نفر برآورد شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد پویایی آموزشی شفیعپور مطلق و موسیوند (1397)؛ برند آموزشی شفیعپور مطلق و موسیوند (1397)؛ اعتماد عمومی قرهخانی و همکاران (1393) و رفتار خودتوسعهای احمدی و همکاران (1396) استفاده شد. روایی آنها از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه و تأیید شد. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها نرمافزار SPSS 20 و Smart Pls بود. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که پویایی آموزشی و برند آموزشی بر اعتماد عمومی ادراک شده و رفتار خود توسعهای اعضای هیئت علمی دانشگاه سیستانوبلوچستان تأثیر دارد.
Decreasing the efficiency of universities and increasing distrust have reduced the attractiveness of universities and weakened the demand for them. Therefore, trying to create more educational dynamics and acquire an educational brand that is dependent in one dimension on the self-developed behaviors of faculty members and can improve the level of educational trust. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of educational dynamics and educational brand on perceived public trust and self-development behavior of faculty members of Sistan and Baluchestan University. The statistical population includes all faculty members of Sistan and Baluchestan University (380). Samples were selected by stratified random sampling using 191 Morgan table. Standard questionnaires of educational dynamics of Shafipour Motlagh and Moosivand (2018); Educational brand Shafipour Motlagh and Moosivand (2018); the general trust of Gharakhani et al. (2014) and the self-developmental behavior of Ahmadi et al. (2017) were used. Their validity of questionnaires was calculated and confirmed through confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha test and combined reliability. Data analysis tools were SPSS 20 and Smart Pls software. Structural equation modeling was used to analyze the data. The results showed that educational dynamics and educational brand affect perceived public trust and self-development behavior of faculty members of Sistan and Baluchestan University.
Machine summary:
نتايج نشان داد که پويايي آموزشــي و برند آموزشــي بر اعتماد عمومي ادراک شــده و رفتار خود توسعه اي اعضاي هيئت علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان تأثير دارد.
بررسي فرضيه هاي پژوهش براي بررسي فرضيه اصلي پژوهش مبني بر اينکه «پويايي آموزشي و برند آموزشي بر اعتماد عمومي ادراک شده و رفتار خود توسعه اي اعضاي هيئت علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان تأثير دارد» از رويکرد معادلات ساختاري واريانس محور استفاده شد.
با توجه به مقادير مربوط به حجم اثر شــاخص ضريب تعيين اين مقدار بزرگ برآورد مي شــود؛ درنتيجه مي توان گفت متغير پويايي آموزشــي و برند آموزشــي در حد بالايي توان تبيين واريانس متغيرهاي اعتماد عمومي ادراک شده و رفتار خودتوسعه اي اعضاي هيئت علمي را دارد.
اثر مســتقيم پويايي آموزشــي و مؤلفه هاي آن بر اعتماد عمومي ادراک شــده اعضاي هيئت علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان به لحاظ آماري معني دار است (٠٠٥ براي بررسي فرضيه فرعي دوم پژوهش مبني بر اينکه «مؤلفه هاي برند آموزشي بر اعتماد عمومي ادراک شده اعضاي هيئت علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان تأثير دارد» نيز از رويکرد مدل سازي معادلات ساختاري واريانس محور استفاده شد.
اثر مستقيم برند آموزشي و مؤلفه هاي آن بر اعتماد عمومي ادراک شده اعضاي هيئت علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان به لحاظ آماري معني دار است .
شکل (٧) مدل معادلات ساختاري اثر مؤلفه هاي پويايي آموزشي بر رفتار خودتوسعه اي در حالت ضرايب معني داري نامه آموزش عالي ، سال ١٤، شماره ٥٣، ص .