Abstract:
یکی از ابزارهای مهم برای برنامهریزی و رسیدن به توسعۀ جوامع روستایی، کارآفرینی است. امروزه با توجه به مشکلات موجود در این جوامع، توجه و تأکید بر کارآفرینی روستایی، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کارآفرینی میتواند با خلق فرصتهای جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد. این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی و نقش آن در توسعۀ پایدار روستاهای استان ایلام نوشته شد. روش انجام تحقیق نیز توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای و میدانی بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات هم از آزمون T تکنمونهای با تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق، کارآفرینان برتر روستایی استان ایلام و تعداد معرفیشده از سوی استانداری ایلام، 50 کارآفرین بود که با توجه به تعداد کل، همگی برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. برای سنجش روایی پرسشنامۀ تنظیمشده نیز از تکنیک روایی محتوایی و صوری با قضاوت متخصصان (اساتید دانشگاه) دربارۀ سؤالهای تحقیق، استفاده گردید. پایایی ابزار سنجش تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مشخص شد که برای همۀ ابعاد مورد بررسی، بالای 75/0 میباشد و نشاندهندۀ قابلیت مطلوب پرسشنامه است. نتایج به دست آمده نشان داد که از بین عوامل مؤثر بر کارآفرینی، عامل اقتصادی، اثرگذارترین عامل در محدودۀ مورد مطالعه است. در بعد اقتصادی، شاخص تسهیلات بانکی با میانگین 64/3، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد؛ همچنین نتایج نشان داد که کارآفرینی روستایی، یکی از زمینههای مناسب برای ایجاد اشتغال در بخشهای کشاورزی و غیرکشاورزی و یکی از عوامل مهم در دستیابی روستاها به توسعۀ پایدار است.
One of the important tools to plan and achieve development of rural communities is entrepreneurship. Today, due to problems in rural areas, the emphasis is given to rural entrepreneurship for it is of utmost importance, creating new employment and income opportunities for entrepreneurship and can play an important role in improving the economy and living conditions. The main objective of this study was to determine the development of entrepreneurship and its role in sustainable development in rural areas of Ilam province. The research was descriptive - analytical and data collection was library and information field analysis of a single sample. T-test was used to analyze the main components. The statistical population was Ilam province top entrepreneurs among whom 50 entrepreneurs were selected to complete the questionnaire. The results show that the factors influencing entrepreneurship economic factor in the study area are the most influential factor in the economic indexes, banking facilities with an average (3/64) as the highest rating. Such inferences can be made from the results, one of the areas of rural entrepreneurship for job creation is in agriculture and non-agricultural sectors and one of the most important factors in achieving sustainable development is the rural areas.