Abstract:
در سالهای اخیر دادهکاوی آموزشی با توجه به انبوهی از دادهها و دشواری تحلیل نتایج در حوزة آموزش عالی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. جمعبندی نظرات مدرسان در خصوص منابع درسی نیز یکی از چالشهای اساسی در تصمیمگیری چاپ/ عدم چاپ مجدد کتب است. این پژوهش بر آن است که از طریق روش نیمهخودکار استخراج متن کتاب اخلاق حرفهای اثر ناصر صبحی قراملکی (1398)، برای دانشجویان آزمون متمرکز را ارزیابی نماید. در این مقاله نتایج پرسشنامة تکمیلشدة درس اخلاق حرفهای 47 نفر از مدرسان این کتاب درسی، در خصوص سوال تشریحی درمورد چاپ/ عدم چاپ مجدد با روش متنکاوی مورد تحلیل قرار گرفته و نیز از نرمافزار متنکاوی «فارسییار» و کدنویسی پایتون و نیز از روشهای استخراج کلمات کلیدی متن، خلاصهسازی خودکار متن، مدلسازی موضوعی (شناسایی موضوعات مجموعة متون) و درنهایت از ترسیم ابرکلمات برای تحلیل نظرات ارائه درج شده، استفاده شده است. یافتهها حاکی است که روش مدلسازی موضوعی برای شناسایی موضوعات مجموعه به کار رفته است و روش ترسیم ابرکلمات که شکل بصری از نظرات متنی را ارائه میدادند نسبت به سایر روشها در این پژوهش مناسبتر بودند. توصیه میشود با بررسی نظرات مدرسان، با بازنویسی و ویراستاری مجدد این کتاب، تجدید چاپ صورت گیرد.
In recent years, educational data mining has been very popular in the field of higher education due to the large amount of data and the difficulty of analyzing the results. Summarizing teachers' opinions about textbooks is also one of the main challenges in deciding whether or not to reprint books. This study intends to evaluate the professional ethics textbook written for centralized exam students by using a semi-automatic text extraction method. In this article, the results of the completed questionnaire of the professional ethics Textbook have been analyzed by 47 instructors of this course, regarding the descriptive question about printing / non-reprinting using text mining technique.This research has been used using "Farsiyar" text mining software and Python coding, as well as methods of extracting text keywords, automatic text summarization, thematic modeling (identifying collection of texts) and finally drawing meta-words to analyze the submitted comments.Findings indicate that the topic modeling method used to identify the topics of the text collection and the method of drawing meta-words that provided a visual form of textual comments were more appropriate than other methods in this study. Reprinting is recommended by rewriting and re-editing this book.
Machine summary:
تحلیل نظرسنجی کتاب درسی آزمون متمرکز در دانشگاه جامع علمی کاربردی با رویکرد متن کاوی مریم ملاباقر١، مصطفی یوسفی طرزجان ٢، اسرافیل علاء 3 (دریافت : ١٤٠٠/١/٧ ـ پذیرش : ١٤٠٠/٥/١٩) چکیده در سال های اخیر داده کاوی آموزشی با توجه به انبوهی از داده ها و دشواری تحلیل نتایج در حـوزة آموزش عالی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است .
در ایـن مقالـه نتـایج پرسش نامۀ تکمیل شدة درس اخلاق حرفه ای ٤٧ نفر از مدرسـان ایـن کتـاب درسـی، در خصـوص سؤال تشریحی درمورد چاپ / عدم چاپ مجدد با روش متن کاوی مورد تحلیل قرار گرفته و نیـز از نرم افزار متن کاوی «فارسی یار» و کدنویسی پایتون و نیز از روش های استخراج کلمات کلیدی متن ، خلاصه سازی خودکار متن ، مدل سازی موضوعی (شناسایی موضوعات مجموعۀ متون ) و درنهایـت از ترسیم ابرکلمات برای تحلیل نظرات ارائه درج شده ، استفاده شده است .
با توجه به نقش و اهمیت بالای منابع درسی در موفقیت در این آزمون ، این پژوهش بر آن است تا با متن کاوی نظرسنجی صورت گرفته از مدرسان در آزمون متمرکز و تحلیـل نتایج بـه دسـت آمـده ، گـامی در جهـت کیفـیسـازی ایـن آزمـون هـا و سـنجش عملکـرد دانشجویان فراهم آورد و ابزاری در جهت تصمیم سازی سنجش کیفیت در اختیـار مـدیران ارشد دانشگاه قرار دهد.
بـا توجه به اینکه در این شکل از روش های دقیق تر و داده هـای بیشـتر اسـتفاده شـده و نظـرات مدرسان کل کشور در خصوص کتاب اخلاق حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته شده اسـت ، از دقت بالاتری برخوردار است و کار خلاصـه سـازی را بـه صـورت مفیـدتـری انجـام داده است .