Abstract:
مشارکت مردم در قانونگذاری در دو دهه اخیر بهخاطر ابزارهای الکترونیکی سرعت روز افزون و بهینهایی داشته است. در واقع ابزارهای دیجیتالی، فرآیند دموکراسی را تغییر دادهاند و موجب کارآمدی فضای دوسویه ارتباط بین شهروندان و نمایندگان شدهاست. رسانههای جدید و دادههای باز در سطح اطلاعرسانی آنلاین تا مشارکت الکترونیکی عموم در تصمیمگیری در تولید نوع جدیدی از نمایندگی، نقش فعال دارند، نمایندگی که نه به روش سنتی و فقط در حوزه انفعالی، بلکه در حوزه مشورتی و تکمیلی پا به عرصه وجود نهادهاست. مشارکت الکترونیکی از سطح اطلاعرسانی آنلاین تا مشارکت الکترونیکی مردم در تصمیمگیریها متفاوت است. در این تحقیق به هدف بهرهگیری از رهاورد تجارب جهانی در به روزآوری بهینه نهاد دموکراسی در ایران، شیوههای افزایش مشارکت مردم در مراحل مختلف قانونگذاری و فراخوانی ایدههای کارآ از طریق بکارگیری ظرفیت پربازهی فضای مجازی در دیگر سیستمهای تقنینی پایش شده است. رهاورد این تحقیق اثبات ضرورت عزم جدی قوای اجرایی و تقنینی کشور در فراخوان و کاربست نظرات و آراء مردمیبه خصوص متخصصین ایشان و در نتیجه افزایش کارایی مصوبات ناشی از تاثیرپذیری آن از ارادهی جمعی و در نتیجه برخوردار شدن قوای حاکمه از پایگاه مردمی به عنوان اهم ضروریات جمهوریت است.
Public participation in legislation has grown exponentially over the last two decades due to electronic devices. In fact, digital tools have changed the process of democracy and made the two-way communication between citizens and representatives more efficient. New media and open data at the level of online information to electronic public participation in decision-making play an active role in producing a new type of agency, an agency that has emerged not in the traditional way and only in the passive field, but in the consultative and complementary field. E-participation varies from the level of online information to e-participation in decisions. In this study, in order to take advantage of global experiences in optimizing the optimal institution of democracy in Iran, ways to increase public participation in various stages of legislation and call for effective ideas by using the vast capacity of cyberspace in other legislative systems have been monitored. The results of this study prove the necessity of serious determination of the executive and legislative powers of the country in calling and applying the opinions and votes of the people, especially their experts, and as a result increase the efficiency of the resolutions due to its influence on the collective will. It is a republic.
Machine summary:
نکتهایی که باید به آن توجه نمود این است که کاربرد اصطلاح الکترونیک در برون سپاری آن به مردم، موجب تغییر ماهیت و ساختار حکومتی آن کشور نخواهد شد بلکه صرفاً نوع عملکردها به شیوه الکترونیکی خواهد بود و بدین نحو که در چرخه اداره و مناسبات تقنینی و قضایی و نیز مناسبات و تعامل بین ساختار با شهروندان و نهادهای اجتماعی و اقتصادی بخش خصوصی، از فناوری اطلاعات و شبکه اینترنت یا سایر شبکههای رایانهای استفاده میشود تا سرعت گردش اطلاعات و ارائه خدمات افزایش یابد.
به طور کلی، شکاف میان کشورهای ثروتمند و کم درآمد همچنان پابرجاست و این واقعیت که 95 درصد کشورهای اروپایی اطلاعات خود را بهصورت برخط در دسترس قرار میدهند در حالیکه فقط 48 درصد کشورهای آفریقایی و 33 درصد کشورهای اقیانوسیه این دسترسی را ارائه میدهند؛ گواه این واقعیت است که پورتالهای دولتی 38 کشور از 48 کشور اروپایی قانون آزادی اطلاعات را محور قرار دادهاند در حالیکه این تعداد در قاره آفریقا تنها 14 کشور از 54 کشور را شامل میشود (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 1398)#$$0002 > 2-2 ارائه خدمات آنلاین و ارتباط آنلاین بین حاکمیت و شهرو > سطح دوم مدل مشارکت الکترونیکی، «رایزنی الکترونیک» نام دارد بدین معنا که مردم در خصوص یک سیاست، خدمت و یا پروژهی بخصوص مورد مشورت قرار میگیرند.
دولتها در کشورها تلاش میکنند تا با فراهم کردن کانال موثر ارتباطی با جامعه مدنی، مبتنی بر استفاده خلاقانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای حمایت از دموکراسی، مشارکت شهروندان را در تصمیمگیریهای عمومیگسترش دهند که این اقدامها همراستا با تلاش کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی 1 است (OECD (Organization for Economic Co-operation and Development), 2004, p.