Abstract:
هدف :پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی-اسلامی سواد رسانهای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران درسال 1399 انجام شد.
روش : با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی، به مطالعه تطبیقی تجارب کشورهای پیشرو در زمینه سوادرسانهای و مطالعه تحلیلی اسناد تحولی آموزش و پروش پرداخته شد. جامعه پژوهش شامل اسناد واطلاعات در خصوص سوادرسانهای در سه کشور پیشرو کانادا، ژاپن و استرالیا و اسناد تحولی آموزش و پرورش شامل سند مبانی نظری تحول بنیادین، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد پشتیبان آن است. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و به منظور تحلیل اسناد تحولی از ابزار تحلیل محتوای کیفیاستقرایی تا سطح کدگذاری باز استفاده شد.
یافته ها : یافته هایتحقیق حاکی از مفهومسازی سوادرسانهای در باز تعریفی از همه ابعاد (مبانی، تعریف، ویژگیها، رویکرد و چشمانداز) بود. براین اساس الگوی سواد رسانهای مبتنی برارزشها و مبانیجهانبینیتوحیدی، با تأکیدبرمقام خلیفهاللهی، تعقلورزی، مسئولیتپذیری، معرفتیابی، محدودیت شناخت، تأکید برحیات طیبه(مبتنی بررشد فردی و جمعی)، مراتبی بودن حیات طیبه، عدالتتربیتی، تاکید بر احسان و گذشت، تاکید برارتقای بعدزیباشناختی در تمامی مؤلفه ها طراحی شد.از مهمترین ویژگیهای این الگو، رویکرد و چشم انداز"موقعیتشناسی و موقعیت آفرینی در فضای رسانهای" و"تکوین و تعالی پیوسته هویت رسانهای متربیان" است.
نتیجه گیری : از این رو با طراحی چنین الگوی مفهومی، تمامی فرآیندهای سواد رسانهای در کشور جهت بومی-اسلامی یافته و از تشتت و اغتشاش رهایی مییابد.
Objective: This study aimed at designing a native-Islamic model of media literacy based on the evolutional documents of education in the formal and public education system of Iran in 1399 SH. Method: Using the library and documentary study method in qualitative research methods, a comparative study of the experiences of leading countries in the field of media literacy, and an analytical study of educational documents of education were conducted. The research population included documents and information on media literacy in the three leading countries of Canada, Japan, and Australia, as well as the educational evolution documents including the document of the theoretical foundations of fundamental change, the document of a fundamental change of education, and other supporting documents including documentation of space supply subsystems, equipment and technology, national curriculum, financial resources, research, guidance and management, and teacher training. This study used the purposive sampling method and to analyze the information, comparative study methods and inductive content analysis were used. Findings: The research findings indicate the conceptualization of media literacy in redefining all dimensions (principles, definition, characteristics, approach, and perspective). Accordingly, the model of media literacy was designed on the basis of the values and foundations of monotheistic worldview, with an emphasis on the position of the divine caliph, rationalism, responsibility, acquiring knowledge, limitation of cognition, emphasis on purified life (based on individual and collective growth), hierarchical nature of purified life, educational justice, emphasis on benefaction and forgiveness, emphasis on promoting the aesthetic dimension in all components. One of the most important features of this model is the approach and perspective of "Position recognition and improving position in the media space" and "continuous development and excellence of learnerschr('39') media identity", which has not been considered in other models of media literacy.
Conclusion: Therefore, by designing such a conceptual model, all media literacy processes in the country find a native-Islamic direction and get rid of fragmentation and confusion.