Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر،مقایسه اضطراب اجتماعی جسمانی و خودپنداره بدنی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکاربود.تحقیق حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه گردآوری شد. جامعۀ آماری پژوهش را تمام دانش آموزان دوره متوسطه۲منطقه۴آموزش وپرورش شهرتهران تشکیل دادند که تعداد آنها ۶۷۱۰نفر هستند. نمونۀ آماری براساس جدول مورگان ۳۶۴ نفر و به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شد. به همین منظور پرسشنامه اضطراب اجتماعی جسمانی(موتل و کنروی ۲۰۰۰) و خودپنداره بدنی مارش و همکاران (PSDQ) به طور تصادفی در اختیار ۳۶۰نفر از دانش آموزان(۱۸۰نفردانش آموزورزشکار و۱۸۰نفر دانش آموزغیرورزشکار) قرار گرفت.یافته های این پژوهش نشان داد در متغییر اضطراب اجتماعی، جسمانی دانش آموزان ورزشکار(۴۷/۱۴= M) و غیرورزشکار (۱۲/۱۷ = M) تفاوت معنی داری (۰۰۱/۰= P≤ ۰۵/۰) وجود ندارد و در در متغییر خودپنداره دانش آموزان ورزشکار(۵۸/۲۰۳= M) و غیرورزشکار (۱۲/۱۸۳ = M) تفاوت معنی داری (۰۰۱/۰= P≤ ۰۵/۰) وجود دارد. با این حال و به طور کلی تشویق دانش اموزان به ویژه دانش آموزان دختر به شرکت در فعالیت های بدنی می تواند فوائد ارزشمندی برای آنان به همراه داشته باشد که می باست برای ترغیب انها به شرکت در فعالیت بدنی برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
Machine summary:
مقایسه اضطراب اجتماعی جسمانی و خودپنداره بدنی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار راضیه فرازمند1*، علی اصغر درودیان2، مهدی نمازی زاده3 1.
دانشیار دانشگاه تهران چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر،مقایسه اضطراب اجتماعی جسمانی و خودپنداره بدنی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکاربود.
اگر فرد به کل وجود خود اعم از ویژگیهای ظاهری و توانایی Battalio Allen Huhtiniemi McGuine های ذهنی و جسمی ، تصور منفی داشته باشد ، این برداشت منفی در مجموعه ی اعمال و رفتارش منعکس و موجب می شود وی در تعامل با دیگران یا در رویارویی با موقعیت های محروم کننده ، نتواند سازگاری لازم را از خود نشان دهد.
حال محقق در این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال است که آیا اضطراب اجتماعی – جسمانی و خودپنداره بدنی در دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دوره متوسطه 2 آموزش و پرورش منطقه4 شهر تهران تفاوت دارد یا خیر؟ روش پژوهش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود.
و به این صورت 360نفر دانش آموز ورزشکار و غیرورزشکار در تکمیل پرسشنامه های اضطراب اجتماعی جسمانی و خودپنداره بدنی با ما همکاری کردند.
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین اضطراب اجتماعی، جسمانی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت وجود ندارد.
با این حال عدم تفاوت در اضطراب اجتماعی-جسمانی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار در پژوهش حاضر می تواند در نتیجه این موضوع باشد که چون جامعه آماری این پژوهش را دختران تشکیل دادند ممکن است آنها به دلیل اضافه وزن، چاقی و ناهنجاری های اسکلتی و ...
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین خودپنداره دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت وجود دارد.