Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های جامعه یادگیری اعضای هیات علمی دانشگاه انجام گرفته است.این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است.شرکت کنندگان از میان اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه انتخاب شدند.شرکت کنندگان مبتنی بر هدف پزوهش انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری با 15 شرکت کننده انجام گرفت.روش اصلی جمع آوری داده ها ، استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و روش تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمونی گرانهایم صورت گرفت.روایی و پایایی مطالعه حاضر از روش بازنگری توسط شرکتکنندگان،مرور توسط افراد غیر از شرکتکنندگان(اساتید دانشگاه و همکاران پژوهشگر) بررسی شد.یافته های بدست آمده شامل :67 کد اولیه باز ، 9 مقوله ی محوری و4 تم اصلی:1)اهداف و چشم انداز مشترک 2) یادگیری جمعی 3) عمل حرفه ای مشترک 4) بازتاب حرفه ای مشترک بوده است.هم چنین نتایج پژوهش نشان می دهد مولفه های احصا شده در قالب الگوی جامعه یادگیری حرفه ای به عنوان مراحلی از یک چرخه مداوم بهبود مستمر در دانشگاه می باشد که تا حصول به نتایج دلخواه می تواند ادامه یابد.
The present study aimed to identify the dimensions and components of the learning community of university faculty members. This research is a qualitative study in which the phenomenological approach has been employed. Participants were selected from among the professors and faculty members of the university. Sampling was based on purpose and snowball sampling method to reach theoretical saturation with 15 participants. The main method of data collection, using semi-structured interviews and data analysis method was done using Granheim's thematic analysis method. The validity and reliability of the present study were assessed by the method of review by participants, review by non-participants (university professors and research colleagues) and also by frequent reference and comparison of various codes and consultations with experts. Findings included 67 basic open codes, 9 core categories and 4 main themes: 1) Common goals and perspectives 2) Collective learning 3) Common professional practice 4) Common professional reflection. Also, the results show that the components included in the model of the professional learning community are steps of a continuous cycle of continuous improvement in the university that can continue until the desired results are achieved.
Machine summary:
جامعه يادگيري اعضاي هيأت علمي(FLC)؛ به مثابه توسعه حرفه اي درون زا Faculty Learning Community (FLC) as an Endogenous Professional Development تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٨/٥، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٩/١٢/٢، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١/٣٠ ساسان رستمي ١، دکتر محمد قهرماني ٢، دکتر محمود Sasan Rostami, Dr. Mohammad Ghahramani, Dr. Mahmoud 3 ابوالقاسمي Abolghasemi پژوهش حاضر با هدف شناسايي ابعاد و مولفه Abstract: The present study aimed to identify theهاي جامعه يادگيري اعضاي هيات علمي دانشگاه انجام گرفته dimensions and components of the learningcommunity of university faculty members.