Abstract:
هدف: هدف مقاله حاضر، پیشبینی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس سبکهای هویت در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر قم است. روششناسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی چندمتغیره است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه دو شهر قم و روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای است. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی و سبکهای هویت جمعآوری و روایی و پایایی آنها محاسبه گردید. یافتهها: بین سبک هویت (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم-اجتنابی) و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه چندگانه مثبت و معنادار ولیکن بین سبک هویت هنجاری و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه چندگانه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج: وسایل نوین ارتباطی و اطلاعاتی تغییراتی را در برداشتهای فرد به وجود میآورند و هویتها را در وضعیت تازهای قرار میدهند که با گذشته متفاوت و حتی گاهی مغایر آن است. جامعه اجتماعی مبین هویت بیثبات، تغییرپذیر و منعطف انسان جدید است.
Purpose: The aim of this study was to predict Virtual Social Networks based on Identity Styles in secondary school students in Qom.Methodology: The type of research is descriptive, multivariate correlation. The statistical population includes all female high school students in the second district of Qom and cluster random sampling method. Data were collected through two questionnaires (Virtual Social Networks Identity Styles) whose validity and reliability were calculated.Results: There is a multiple positive and meaningful relationship between Identity Styles (informational, diffuse-avoidant, commitment) and the use of Virtual Social Networks. However, there is a multiple negative and significant relationship between normative identity style and the use of virtual social networks.Results: New means of communication and information bring about changes in one's perceptions and put identities in a new state that is different from the past and sometimes even contradictory. Social society reveals the unstable, changeable and flexible identity of the new man.