Abstract:
در قرن حاضر روابط عمومی فعالیتهای خود را با تحقیق و نظرسنجی شروع کرده و با ارزیابی و نتیجهگیری پایان میدهد و صرفا خود را ابزاری برای انتقال پیامها و اطلاعات نمیداند. بر این اساس روابط عمومی درواقع شکل دهندة افکار عمومی است و ازآنجاکه افکار عمومی نقش مهمی در تحولات اجتماعی یک جامعه دارد، شکل و شیوة اطلاعات در افکار عمومی، بیشترین نقش را در شکلدهی آن اجتماع دارد. ازاینرو سازمانهایی که روابط عمومی قویتری داشته باشند، به همان اندازه میتوانند افکار عمومی را تغییر دهند یا بر آن تاثیر بگذارند. ازاینرو، در تحقیق حاضر به ارائه مدل روابط عمومی یکپارچه در بخش صادرات پرداخته شده است. درنتیجه با استناد به یافتههای بهدستآمده میتوان بیان داشت که کارکردهای روابط عمومی (ضریب مسیر برابر87/0 و مقدار t برابر 99/11) تاثیر مثبتی بر صادرات غیرنفتی دارد. همگرایی در روابط عمومی حوزه صادرات (ضریب مسیر برابر 87/0 و مقدار t برابر 99/11) تاثیر مثبتی بر تجارت خارجی دارد. همچنین میتوان بیان داشت که یکپارچه نبودن روابط عمومیهای حوزه صادرات (ضریب مسیر برابر 809/0 و مقدار t برابر 45/12) تاثیر منفی بر صادرکنندگان دارد. در انتها میتوان بیان داشت که توجه به مقوله روابط عمومی بینالملل (ضریب مسیر برابر 780/0 و مقدار t برابر 86/10) تاثیر مثبتی بر روند صادرات دارد. در تبیین نتایج فوق میتوان بیان داشت که روابط بینالملل از روابط بین دولتها، ملتها با فرهنگهای مختلف، ملیتهای متفاوت سخن به میان میآورد. با وجود اشتراکات فراوان روابط عمومی و روابط بینالملل در ابعاد خرد و کلان اهداف، روشها در عمل روابط عمومی ابزاری مناسب در روابط بینالملل است که میتواند در خدمت دیپلماسی عمومی جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی و ارزشهای فرهنگی و سیاسی گروهها و ملتهای هدف و موردنظر باشد. روابط عمومیها به دلیل آشنایی کافی به ابزارهای توانمند رسانهای و شیوههای تاثیرگذاری برای افکار عمومی مخاطبان با لحاظ قرار دادن ویژگیهای مختلف آنها میتوانند در خدمت روابط بینالملل باشند و بر روند صادرات تاثیر مطلوبی بگذارند.
In the current century, public relations began to conduct research and polls, ending with an assessment and
conclusion, and simply did not consider itself a tool for the transmission of messages and information.
Accordingly, public relations is in fact shaping public opinion, and since public opinion plays an important role
in the social transformations of a society, the form and method of information in public opinion have the greatest
role in shaping that community. Hence, organizations that have a stronger public relation can equally change or
influence public opinion. Therefore, in the present research, we have presented a model of integrated public
relations in the export sector. Consequently, based on the findings, public relations functions (path coefficient
equal to 0.87 and t = 11.99) have a positive effect on non-oil exports. Convergence in the public relations field of
export (the coefficient of the path is 0.87 and the value of t is equal to 11.99) has a positive effect on foreign
trade. It can also be argued that the unmatched public relations in the field of export (the coefficient of the path is
equal to 0.809 and the value of t is 12.125) has a negative effect on the exporters. Finally, it can be stated that
attention to the topic of international public relations (path coefficient equal to 0.780 and t value is 10.86) has a
positive effect on the export trend. In explaining the above results, it can be argued that international relations
talk about relations between states, nations with different cultures, different nationalities. In spite of the large
share of public relations and international relations in the small and macro dimensions of the goals, public
relations practices are an appropriate means of international relations that can serve the purpose of public
diplomacy to influence public opinion and the cultural and political values of groups and nations Goal and
purpose. Public relations Due to the familiarity with powerful media tools and influential methods for public
opinion audiences, their various features can serve international relations and will have an impact on the export
process.