Abstract:
مدیر دفتر دادگاه نقشی کلیدی را در روند شکلگیری پروندههای قضایی و صدور رای آنها ایفا میکند. لذا در پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی به بررسی وظایف مدیران دفاتر دادگاه پرداخته شد. برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای استفاده گردید. سپس مطالبی در جهت تبیین بخشی از وظایف و اختیارات مدیران دفاتر وظایف و اختیارات مدیران دفتر در مرحله تقدیم دادخواست بدوی ارائه گردید.
Machine summary:
یکی دیگر از وظایف دفاتر دادگاهها رسیدگی به نامههای وارده به دادگاه میباشد اول باید نامههای رسیده به دادگاه ثبت شده و بعد به ترتیب درخواست با اجازه رئیس دادگاه به محتوی آنها ترتیب اثر داده میشود مثل درخواست پرونده از شعب دیگر جهت مطالعه و بررسی از وظایف دیگر دفاتر دادگاه این است که برگههای ابلاغ و برگههای ضمیمه آنرا که یکی از ارکان رسیدگی در دادگاه میباشد را به اصحاب دعوي ابلاغ کنيد و نوشتن صحيح آدرس و رعايت تاريخ آن از امور بسيار مهم تلقي مي گردد مدیر دفتر دادگاه باید هرماه آمار شعبه را تنظیم کند و مقدار ورودی و خروجی را جهت گزارش به رئیس شعبه آماده کند.
عدم اجراي هر كدام از موارد مذكور باعث ايجاد وقفه در امر دادرسي گرديده، حتي گاهي ديده شده است كه به مديران دفاتر وظايف قضايي نيز واگذار شده و چنانچه مدير دفتر نباشد امر قضاوت براي رئيس دادگاه بسيار سخت خواهد بود.
5- معرفی وکیل روش برخورد دادگاه با شرایطی که ضمانت اجرای آن در قانون ذکر نشده به دو صورت است: الف: عدم پذیرش و قرار رد دادخواست ب: پذیرش اولیه و صدور اخطار رفع نقص ب: شروط دادخواست که ضمانت اجرای آن در قانون ذکر شده است: 1- نام و مشخصات خواهان: در صورتی که این شرط رعایت نشده باشد مطابق ماده 56 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دادخواست توسط مدیر دفتر دادگاه صادر می شود.
2- نقص در ستون خوانده: در صورتی که مشخصات خوانده در دادخواست وجود نداشته باشد مطابق ماده 54 قانون آیین دادرسی اخطار رفع نقص توسط مدیر دفتر دادگاه صادر می شود.