Abstract:
دانشگاهها به عنوان متولی اصلی پرورش نیروی متخصص، نقشی کلیدی در توسعه کارآفرینی دارند. مطالعات نشان میدهد که آموزشهای کارآفرینی نه تنها باعث رشد کمی کارآفرینان میشود بلکه موجب ارتقاء سطح مهارتهای کارآفرینی نیز میگردد. اما علیرغم ضرورت ارائه آموزشهای باکیفیت و کاربردی به دانشجویان رشته کارآفرینی، بسیاری از دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته، آموزشهای ارائه شده را دارای کیفیت قابل قبولی ندانسته و نتوانستهاند پس از طی این آموزشها برای ورود به دنیای کسبوکار آماده شوند. لذا این تحقیق با هدف نقد و بررسی دروس و سرفصلهای دوره کارشناسیارشد رشته کارآفرینی در دانشگاهها و تأثیر آن بر توانمندسازی دانشجویان طراحی و به مرحله اجرا درآمد. در این راستا دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که بین سالهای 1388 تا 1398 در این دانشکده مشغول به تحصیل بودهاند به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که دروس و سرفصلهای دوره کارشناسیارشد رشته کارآفرینی تأثیر قابل توجهی بر افزایش توان علمی، آمادهسازی جهت ورود به بازار کار، آمادهسازی جهت راهاندازی کسبوکار و ارتقا کسبوکارهای پیشین داشته و دروس مذکور با نیازهای محیط کار تناسب دارند.
Universities, as the main custodians of expertise, play a key role in the development of entrepreneurship. Studies show that entrepreneurial education not only promotes entrepreneurial growth but also enhances entrepreneurial skills. However, despite the need to provide quality and practical training to entrepreneurship students, many students and graduates of this field did not consider the provided training to be of acceptable quality and could not prepare to enter the business world after this training. The aim of this research is critical review of lessons and rubrics of Master's degree in Entrepreneurship at universities and its impact on empowerment of students. In order to achieve this goal, the mentioned rubrics and lessons were evaluated from different aspects. In this regard, students and graduates of Entrepreneurship Faculty in University of Tehran between the 1388 to 1398 were selected as statistical population. The results of data analysis show that lessons and rubrics of Master's degree in Entrepreneurship at universities has a significant impact on enhancing academic ability of the students and graduates (Entrepreneurial knowledge and attitudes), Preparing students to enter the job market, preparing students to start a business, preparing students to upgrade previous businesses andmentioned rubrics and lessons fit the needs of the work environment.
Machine summary:
در این پرسشنامه سؤالات یک تا چهار مربوط به متغیر افزایش توان علمی دانشجویان و فارغالتحصیلان (دانش و نگرش کارآفرینانه)، سؤالات پنج تا هشت مربوط به متغیر آمادهسازی دانشجویان بهمنظور ورود به بازار کار، سؤالات نُه تا دوازده مربوط به متغیر آمادهسازی دانشجویان برای راهاندازی کسبوکار، سؤالات سیزده تا شانزده مربوط به متغیر آمادهسازی دانشجویان با هدف ارتقای کسبوکارهای پیشین، و سؤالات هفده تا بیست مربوط به متغیر میزان تناسب سرفصلهای آموزشی با نیازهای محیط کسبوکار است.
تأثیر دروس در افزایش توان علمی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج این بخش حاکی از آن بوده است که میزان تأثیرگذاری هریک از گروههای درسی در افزایش توان علمی دانشجویان و فارغالتحصیلان در سطح نمونه یکسان نبوده و سرفصلهای ارائهشده در هر درس تواناییهای متفاوتی به دانشجویان و فارغالتحصیلان میدهد تا توان علمی خود را بهمنظور استفاده در زندگی شخصی و محیطهای علمی و شغلی افزایش دهند و همچنین، آمادگی خود را برای شرکت در آزمونهای ورودی مقاطع بالاتر افزایش دهند.
حال به سراغ جهت تفاوت میرویم؛ جهت تفاوت را حد بالا و پایین تعیین میکند و چون درمورد تأثیر دروس اصلی، تخصصی، و پایاننامه در افزایش توان علمی دانشجویان و فارغالتحصیلان (دانش و نگرش کارآفرینانه)، حد بالا و پایین هردو مثبت است، میتوان گفت که میانگین در جامعه نیز در سطح بالایی قرار دارد.
حال به سراغ جهت تفاوت میرویم؛ جهت تفاوت را حد بالا و پایین تعیین میکند و چون درمورد تأثیر دروس اصلی، اختیاری، و پایاننامه در افزایش آمادهسازی بهمنظور ورود به بازار کار حد بالا و پایین هردو منفی است، میتوان گفت میانگین در جامعه نیز در سطح پایینی قرار دارد.