Abstract:
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی طراحی محیطهای یادگیری بر پیشرفت درسی درس قران دختران مدرسه پیشگامان دانش لردگان بود. طرح پژوهشی حاضر تحت عنوان طرح نیمهآزمایشی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان مدرسه پیشگامان دانش لردگان، تشکیل دادندکه به صورت تصادفی از بین دانش آموزان تعداد 30 دانشآموز در دو گروه 15 نفری آزمایش و 15 نفری گواه جایگزین شدند. از اینرو، در پژوهش حاضر از نمرات درس قرآن بهعنوان ابزار اندازهگیری پیشرفت درسی دانش آموزان بعنوان ابزاراستفاده شده است. نتایج نشان داد، ارتباط معنیداری بین متغیر وابسته (پیشرفت درس قرآن) و متغیر همپراش (پیشآزمون)، وجود ندارد. «محیطهای یادگیری» بر «پیشرفت درس قرآن» دانش آموزان موثر بوده است.
purpose of this study was to review the effectiveness of the learning environment designed for the course
curriculum based on the progress of the Quran was a pioneer school girls lordegan knowledge. The present
research project under the plan, half the test fitted the post-test with a control group to study community. all
students-school pioneers lordegan knowledge, formation of random of student’s number of students in the two
groups of 30 students tested and 15 people 15 people witness were replaced. Therefore, in this study of causative
scores Quran lesson size tool-making lesson progress students as abzarastfade. the results showed a significant
relationship between a dependent variable (the progress of the lesson of the Holy Quran) and the hmperash
variable (test before), does not exist. «Environment for learning Quran lesson progress» knowledge-effective
learners.
Machine summary:
نقش طراحی محیطهای یادگیری اثربخش بر پیشرفت درسی: موردمطالعه درس قرآن در دانش آموزان دختر فرزانه حاتمی بلداجی لیسانس تربیت معلم قرآن چکیده هدف از پژوهش حاضر اثربخشی طراحی محیطهای یادگیری بر پیشرفت درسی درس قران دختران مدرسه پیشگامان دانش لردگان بود.
از اینرو، در پژوهش حاضر از نمرات درس قرآن بهعنوان ابزار اندازهگیری پیشرفت درسی دانش آموزان بعنوان ابزاراستفاده شده است.
در پژوهش هوشمندان مقدم فرد و شمس (1395) با عنوان «رابطه خلاقیت و سبك یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان» مشخص گردید که روش تحقیق توصیفی بود.
کریستینسن (2015)، در تحقیق خود پیرامون اثرات سبکهای یادگیری و خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی مطرح نمود، تحقیق حاضر بر روی دانش آموزان مقطع دبیرستان صورت گرفته است و ابزارهای مورد استفاده دارای روایی و اعتبار مطلوب بوده و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نمره پایانی دوره تحصیلی میباشد.
با استفاده از مدل آماری رگرسیون به تحلیل پرداخته و مشخص نمود که که بین سبكهای یادگیری، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی هیچگونه رابطه معنیداری وجود ندارد.
همچنین، با در نظر گرفتن سن دانش آموزان مطرح نمود که بین سن، سبکهای یادگیری، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه معنیداری وجود ندارد.
در تحقيق روبرت، (2011) که به بررسی ارتباط بین انگیزش پیشرفت و تواناییهای شناختی با پیشرفت تحصیلی پرداخته مطرح نموده که روش تحقیق توصیفی بوده و تعداد 240 نفر از دانشجویان را بهعنوان نمونه در نظر گرفته و مورد بررسی قرار داده است.
با توجه به میزان شدت اثر (61/0)، مطرح میشود که میزان تأثیر محیطهای یادگیری بر پیشرفت درس قران دانش آموزان مطلوب میباشد.