Abstract:
پیچیدگیهای موجود در مسئله تدوین استراتژی برای شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی موجب بروز دشواریها و عدم هماهنگی در اجرای استراتژیهای پیشین در این شرکت شده است. روشهای ساختاردهی، امکان شناخت مسئله را بهصورت فرآیندی منسجم و منطقی فراهم میکند. فرآیندی که در گامهای مختلف، به شناخت مسئله و پیچیدگیهای آن میپردازد و در نهایت، نتیجه کار، تدوین استراتژیهای کلان سازمان بر اساس شرایط واقعی میباشد. نتیجه چنین تلاشی، افزایش آگاهی و شناخت از زوایای مسئله تدوین استراتژی است که در زمان اجرا و پیادهسازی، موجب کاهش ناهماهنگیها میشود. در این پژوهش از یک رویکرد با نام استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه برای ساختاردهی مسئله تدوین استراتژی استفاده شده است. روش پژوهش حاضر، توسعهای و کاربردی میباشد. برای انجام این پژوهش، نظر 20 نفر از متخصصان، مشاوران و کارشناسان ارشد شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با استفاده از دو روش مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردید و در نهایت 10 گام روش استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه پیادهسازی شد و 4 سناریوی اصلی در فاز بهرهبرداری طراحی شد.
Considering the complexity of developing a strategy for the Thermal Power Plant Holding, this paper focuses on structuring the strategy development for this company. Problem Structuring methods, facilitate the process of deep identification of the problems in an integrated context. A process that takes different steps to identify the problem and its complexities, and ultimately, the result is the formulation of the organization's main strategies based on real conditions. The result of such an effort is to formulate a strategy that is adapted to real implementation situations and can predict confrontations in advance. In this research, a new methodology called JOURNEY Making has been adapted. The data gathered from 20 experts, consultants, and senior experts of Thermal Power Plant Holding with interviews and questionnaires. Finally, 10 steps of JOURNEY Making were implemented and 4 major scenarios were designed.
Machine summary:
براي انجام اين پژوهش ، نظر ٢٠ نفر از متخصصان ، مشاوران و کارشناسان ارشد شرکت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي با استفاده از دو روش مصاحبه و پرسشنامه جمع آوري گرديد و در نهايت ١٠ گام روش استراتژي مذاکره و بازتاب مفاهمه پياده سازي شد و ٤ سناريوي اصلي در فاز بهره برداري طراحي شد.
مشارکت کنندگان فاز بهره برداري (يافته هاي محققان ) رديف مشارکت کنندگان رديف مشارکت کنندگان رديف مشارکت کنندگان شرکت مديريت ١ معاونت راهبري توليد ٥ ٩ مدير عامل شبکه ٢ شرکت توانير ٦ محيط زيست ١٠ وزارت نيرو کشورهاي همسايه ٣ شرکت هاي توليد برق خصوصي ٧ شرکت گاز ١١ خريدار انرژي ٤ شرکت هاي توليد برق دولتي ٨ شرکت آب 1 58 8Participants 9Players 1Su0bjects 1Str1ategy ontext etters 1Cr2owd پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ـــــــــــــــــــــــــــــــــ دوره ٦، شماره ٣، پاييز ١٤٠٠ پس از مشخص شدن مشارکت کنندگان در ادامه ميزان قدرت و تمايل هر يک مشارکت کنندگان بر اساس نظر خبرگان از ١ تا ٥ (خيلي کم تا خيلي زياد) مشخص شد.