Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت بدنی و سلامت دورۀ اول متوسطه با رویکرد فرهنگی _ تربیتی است. این پژوهش جزء پژوهشهای آمیخته با طرح اکتشافی است که در دو بخش کیفی-کمّی انجام شده است؛ در بخش کیفی به فرایند طراحی الگو و در بخش کمّی با روش توصیفی از نوع پیمایشی، به اعتبارسنجی الگو پرداخته شده است. در بخش کیفی حوزۀ مطالعات شامل کلیۀ متون و منابع نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس و همچنین 18 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزۀ برنامهریزی درسی و تربیت بدنی است که به روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری، مصاحبۀ نیمهساختار یافته بود که از طریق روشهای پرسش از همکار و چک اعضا، دادهها تأیید و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در بخش کمّی و برای اعتبارسنجی الگوی طراحی و از نظرات 22 نفر از متخصصان دانشگاهی در حوزۀ برنامهریزی درسی و رشتۀ تربیت بدنی طی پرسشنامهای و برای بررسی روایی محتوای کمّی نیز از شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) استفاده شد. نسبت روایی مـحتوا به مقدار 72/0 و شاخص روایی محتوا به مقدار 90/0 مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ به مقدار89/0 تأیید شد. الگوی به دست آمده متشکل از سه بخش مبانی، عناصر راهبردی و عناصر دهگانه اکر بود که برای هریک از بخشهای الگو مؤلفههایی ارائه شد.
The main purpose of this study was to design a model of physical education and health curriculum for secondary school with a cultural-educational approach. The research method is mixed with the exploratory design which was done in two qualitative-quantitative parts. In the qualitative part, the model was designed and in the quantitative part, the model was validated by descriptive-survey method. In the qualitative section, all available texts and theoretical and research sources were reviewed. Also, 18 specialists in curriculum planning and physical education participated, who were selected by purposive and snowball sampling. Data collection tool was semi-structured interview and content analysis method was used for data analysis. The validity of the data was verified through methods of asking a colleague and checking members. In the quantitative part, to validate the designed model, the opinions of 22 experts in curriculum planning and physical education were used. To evaluate the validity of quantitative content, content validity index (CVI) and content validity ratio (CVR) were used. The content validity ratio was confirmed with 0.72 and the content validity index with 0.90. Reliability was also confirmed by Cronbach's alpha with 0.89. The obtained model consisted of three sections of basics, strategic elements and ten elements of Acker, for each of which some components were presented.
Machine summary:
کلیدواژه: برنامۀ درسی، تربیت بدنی، رویکرد فرهنگی تربیتی Designing and validating Physical Education and Health Curriculum Model in First level Secondary School with a Cultural - Educational approach Parvin zolghadri, Marjan Kian, Majid Aliasgari, Alireza Elahi 1 Assistant Professor, Department of Educational Science of Payame Noor University, Tehran, Iran.
Keywords: curriculum, physical education, cultural-educational approach مقدمه تربیت بدنی جزء لاینفک برنامههاي آموزش و پرورش است و هدف از آن تقویت و پرورش تمام استعدادهاي جسمانی و روانی دانشآموزان تا حدي است که زندگی سالم و موفق در محیطهاي طبیعی و اجتماعی میسر شود (Minaei & Poursoltani Zarandi, 2020).
کولتر و همکاران (Coulter & et al, 2019) در پژوهش خود با عنوان «تربیت بدنی باید جزء لاینفک هر روز مدرسه باشد»، نگرش اولیۀ والدین و فرزندانشان را به تربیت بدنی بررسی کردند؛ نتایج نشان داد که والدین و فرزندان، هم در مؤلفۀ شناختی و هم در مؤلفۀ عاطفی، نگرش مثبتی به فعالیتهاي تربیت بدنی داشتند و تربیت بدنی در شرایط مطلوب میتواند برای دانشآموزان فرصتی فراهم کند تا بخش چشمگیری از فعالیت بدنی روزانۀ توصیه شده را انجام دهند (Sánchez Oliva et al & Kalajas-Tilga et al, 2020).
یکی از این رویکردها که اخیراً مورد توجه آموزش و پرورش و دستاندرکاران آن قرار گرفته، طرح آموزش مبتنی بر رویکرد فرهنگی _ تربیتی (Design instruction based cultural educational approach) است.
این الگو شامل سه بخش الف) مبانی ب) عناصر راهبردی ج ) ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی تربیت بدنی و سلامت با رویکرد فرهنگی تربیتی است.