Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر در موفقیت بازاریابی اینترنتی محصولات موسیقیایی ایرانی از دیدگاه شرکتهای تهیه و پخش موسیقی در تهران است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است که در آن با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل بازاریابی اینترنتی S4 به جمعآوری نظر کارشناسان دربارۀ عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی آنلاین آلبومهای موسیقی پرداخته شده است. جامعه مورد مطالعه شرکتهای تهیه و پخش محصولات موسیقی در تهران هستند که در حال حاضر 258 شرکت است و به صورت نمونهگیری تصادفی از نوع ساده 160 شرکت در این پژوهش مشارکت کردند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد از بین عوامل موثر بازاریابی آنلاین آلبومهای موسیقی به ترتیب عامل چشمانداز، همافزایی، سایت و سیستم مهمترین عوامل تاثیرگذار هستند. همچنین ایجاد انگیزه خرید در وبسایت، رعایت مشتریمداری و بررسی نقاط قوت و ضعف وبسایتهای سایر شرکتهای موسیقی موجب موفقیت در بازاریابی فروش محصولات میشود.
نتیجهگیری: در نتیجه مدل آمیختۀ بازاریابی اینترنتی S4 قابلیت به کارگیری در حوزۀ فروش محصولات موسیقایی را دارد و تمام عناصر آن برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی موسیقی موثر است. با توجه به رتبهبندی عوامل شناسایی شده راهکارها و پیشنهادهای در راستای فروش آنلاین آلبومهای موسیقی مطرح شد.
The development of internet technology has helped to revive of music products. The purpose of this study is to find out how an internet marketing plan can aid in the growth and the development of an Iranian music production company. Our goals were to investigate the four elements of System, Site, Scope, and Synergy in the context of online music marketing from the point of view of music production and distribution companies in Tehran. This is a survey-based study, using a designed questionnaire based on the 4S web-marketing mix model to collect the views of managers and experts in this field on the factors affecting the success of online marketing of music albums. The study population is the companies that produce and distribute music products in Tehran, which is currently 58 companies, and randomly we selected 160 companies to participate in this study. Results indicate that all four elements of internet marketing mix (scope, site, synergy, and system) are effective in improving the performance of Iranian music companies. Also, the results of this study indicate that from the perspective of music companies the elements of scope, synergy, site and system are the most important factors respectively. Also, all the indicators designed for each element of online music marketing are desirable or relatively favorable. The 4S internet marketing mix model has the potential to be used in the marketing of music products, and all its elements are effective for online music marketing success.