Abstract:
پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه مثبتنگری مادران با عزتنفس نوجوانان با توجه به دینداری مادران بود. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای بنیادی محسوب میشود و از نظر روش کار جزء پژوهشهای توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش 4100 نفر شامل کلیه مادران و دانشآموزان مدارس دولتی روزانه دخترانه و پسرانه متوسطة دوم که در سال تحصیلی 96ـ97 در شهرستان ساوه مشغول تحصیل بودند، میباشد. 144 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه دینداری گلاک و استارک، پرسشنامه مثبتنگری اینگرام و وینیسکی، پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ میباشد. در بخش استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون به منظور جهت تعیین رابطه بین متغیرها، و آزمون رگرسیون تک متغیره و چند متغیره جهت سنجش تاثیر هر یک از مولفهها در متغیر اصلی استفاده شد. تحقیق حاضر نشان داد دینداری مادران در رابطه بین مثبتنگری مادران با عزتنفس نوجوان، نقش تعدیلکنندگی داشته و میزان عزتنفس نوجوانان را افزایش داده است، همچنین پژوهش حاضر نشان داد که بین مثبتنگری مادران با عزتنفس نوجوانان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و نیز بین دینداری مادران و عزتنفس نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود داشته و نیز بین دینداری مادران و مثبتنگری مادران رابطه مثبت و معنیداری برقرار است.
The present study sought to determine the relationship between mothers' positivity and adolescents' self-esteem with respect to mothers' religiosity.
This research is considered as a basic research in terms of purpose and is a descriptive-correlational research in terms of work method.
The study population in this study includes 4100 people including all mothers and students of public schools for girls and boys in the second secondary school who were studying in Saveh city in the academic year of 96-97.144 men were selected by multi-stage cluster sampling.
The instruments of the present study include the Glock and Stark Religiosity Questionnaire, the Ingram-Winsky Positiveness Questionnaire, and the Rosenberg Self-Esteem Questionnaire. In the inferential part, Pearson correlation coefficient was used to determine the relationship between variables, and univariate and multivariate regression tests were used to measure the effect of each component on the main variable.
The present study showed that mothers 'religiosity has a moderating role in the relationship between mothers' positivity and adolescents 'self-esteem and has increased adolescents' self-esteem. Adolescents' self-esteem has a positive and significant relationship and there is a positive and significant relationship between mothers' religiosity and mothers' positivity.
Machine summary:
رابطه مثبتنگری مادران با عزتنفس نوجوانان با توجه به دینداری مادران The positive relationship of mothers with adolescents 'self-esteem with regard to mothers' religiosity ✍حسین صادقیان / کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده تربیت، موسسه آموزشی عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران.
نوجوانی دوره مهمی از زندگی است که با ورود به این دوره تحولات بسیار عمیقی از نظر روانی و اجتماعی در نوجوانان به وجود میآید که موجب بههم خوردن تعادل و توازن جسمانی و روانی فرد میشود، به همین خاطر نوجوانی شاید بحرانیترین مرحله برای نوجوان و خانواده محسوب میشود (شریفی و همکاران، 1390).
بودن آن است، لذا پژوهشگر تحقیقی که رابطه بین دینداری و مثبتنگری را سنجیده باشد نیافت، تنها تحقیقی که به پژوهش حاضر نزدیک بود به بررسی هوش معنوی و مثبتنگری پرداخته بود، ابعاد پرسشنامه دینداری گلاک و استارک شامل ابعاد اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی میشود (سراجزاده، ۱۳۷۴) که این ابعاد تشابه بسیاری با پرسشنامه هوش معنوی نوریزاده (1387) با مؤلفههایی از قبیل متحیر شدن از زیباییهای جهان خلقت، توجه به نیروی برتر مثل نیروی خدا، توجه به هدف زندگی و مرگ، کمک کردن به دیگران و...
مشخصههای آماری عزتنفس نوجوانان (144=n) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اطلاعات جدول بالا نشان میدهد که میانگین “عزتنفس” دانشآموزان شرکتکننده در این پژوهش برابر با 15/6 برآورد شده است.
ماتریس همبستگی بین مثبتنگری مادران و عزتنفس نوجوانان (144=n) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول بالا نشان میدهد که رابطه بین دو متغیر در سطح 01/0 معنیدار است.
ماتریس همبستگی بین دینداری و مثبتنگری مادران (144=n) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ارقام جدول بالا نشان میدهد که رابطه بین دو متغیر در سطح 01/0 معنیدار است.