Abstract:
پژوهش حاضر با هدف «تعیین پدیدارشناختی عوامل آرامش بخش در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر» انجام گردیده است. این پژوهش در چهارچوب روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناختی است. بر این اساس 14 دانشجوی دانشگاه شهید باهنر کرمان با روش نمونه گیری داوطلب- هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش کلایزی انجام گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل آرامش بخش را با توجه به تجارب زیسته دانشجویان می توان در چهار مضمون اصلی عوامل میان فردی، عوامل درون فردی، عوامل معنوی و عوامل محیطی با 9 زیرمضمون قرار داد. همچنین عوامل سلب آرامش را نیز می توان در چهار مضمون اصلی کاهش اخلاق شهروندی، افکار مزاحم، احساس طردشدگی و احساس ناامنی با 5 زیرمضمون قرار داد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خانواده و معنویت بنیادی ترین نقش را در افزایش آرامش بخشی دانشجویان دارند و از طرف دیگر کاهش اخلاق شهروندی و وجود افکار آزاردهنده در ذهن دانشجویان مهمترین عوامل سلب آرامش محسوب می شوند. هر چند که عوامل دیگر در این دو زمینه نیز دارای اهمیت می باشند.
The aim of this study was “Phenomenological study of sedative factors in students of Shahid Bahonar University”. This research is in the framework of qualitative and phenomenological research method. Based on this, 14 students of Shahid Bahonar University of Kerman were selected through voluntary-purpose sampling method and semi-structured interviews were conducted with them. Interviews were analyzed using the colaizzi method. Findings indicate that relaxing factors according to students’ lived experiences can be divided into four main themes: interpersonal factors, intrapersonal factors, spiritual factors and environmental factors with 9 sub-themes Depressing factors can also be placed in the four main themes of reducing citizenship ethics, annoying thoughts, feelings of rejection and feelings of insecurity with 5 sub-themes. The results indicate that family and spirituality have the most fundamental role in increasing the comfort of students, and on the other hand, the reduction of citizenship ethics and the presence of annoying thoughts in the minds of students are the most important factors in depressing. However, other factors are also important in these two areas.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که عوامل آرامش بخش را با توجه به تجارب زيسته دانشجويان مي توان در چهار مضمون اصلي عوامل ميان فردي ، عوامل درون فردي ، عوامل معنوي و عوامل محيطي با ٩ زيرمضمون قرار داد.
مشخصات شرکت کننده ها شماره رشته تحصيلي جنس سن مقطع تحصيلي ١ علوم و مهندسي آب مرد ١٨ کارشناسي ٢ روانشناسي زن ٢٢ کارشناسي ٣ روانشناسي زن ٢٣ کارشناسي مهندسي مواد و متالوژي زن ٢٣ کارشناسي ٥ اقتصاد کشاورزي زن ٢١ کارشناسي ٦ اقتصاد کشاورزي زن ٢٢ کارشناسي روانشناسي مرد ٢١ کارشناسي ٨علوم اطلاعات و دانش شناسي مرد ٢١ کارشناسي ٩ فلسفه زن ٣٩ کارشناسي ارشد ١٠ شيمي محض مرد ٣٠ کارشناسي ارشد ١١ اقتصاد زن ٢١ کارشناسي ١٢ روانشناسي زن ٢٢ کارشناسي ١٣ علوم تربيتي زن ٢٢ کارشناسي ١٤ علوم تربيتي مرد ٢٤ کارشناسي l يافته ها يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که دانشجويان عوامل متعددي را در افزايش آرامش بخشي خود ذکر کرده اند که با توجه به نکات مشترک بدست آمده مي توان عوامل آرامش بخش در تجارب زيسته دانشجويان را در چهار بعد عوامل ميان فردي ، معنوي ، درون فردي و محيطي و همچنين عوامل سلب آرامش را در چهار بعد کاهش اخلاق شهروندي ، احساس طردشدگي ، احساس ناامني و وجود افکار مزاحم قرار داد.
يافته هاي پژوهش نشان داد مشارکت کنندگان به عوامل در ارتباط با محيط نيز در آرامش بخشي خود توجه کرده اند (با توجه به جدول شماره ٦)، اما ميزان آن در اظهاراتشان کمرنگ تر بوده است .