Abstract:
با پیدایش و شیوع ویروس کرونا بخشهای مختلف جوامع گوناگون با چالشهای جدی روبهرو شدند. نهاد آموزش از اساسیترین کانونهای دگرگون شده جهان در دوران اپیدمی ویروس کرونا به شمار میرود. این دگرگونیهای حاصل از شیوع ویروس کرونا و تغییرات آن در برنامههای درسی رسمی و غیررسمی، پژوهشگران را بر آن داشت که بر اساس رسالت تخصصی و تحصیلی خود به ارائه مفهومی نو در حوزه مطالعات برنامه درسی مباردت ورزند و عنوان " برنامه درسی پیش بینی نشده" را برگزینند. برای دستیابی به هدف پژوهش از راهبرد توسعه مفهومی بهره گرفته شده است. از معیارهای تجویزی زیگر و نظرات خبرگان نیز جهت اعتبارسنجی تحلیلهای صورت گرفته استفاده شده است. در نهایت ضمن آنکه مفهوم برنامه درسی پیش بینی نشده تبیین و مورد واکاوی قرار گرفته، ابعاد، مصادیق و وجوه چالشبرانگیز این نوع برنامه درسی نیز تشریح شده است.
With the emergence and spread of the corona virus, different sections of different societies faced serious challenges. The institution of education is one of the most fundamental centers of change in the world during the coronavirus epidemic. These changes resulting from the outbreak of the coronavirus and its changes in formal and informal curricula have led researchers to present a new concept in the field of curriculum studies based on their professional and educational mission, entitled "Unpredictable Curriculum" Choose. To achieve the research goal, a concept development strategy has been used. Siegerchr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))s prescriptive criteria and expert opinions have also been used to validate the analyzes performed. Finally, while the concept of unpredictable curriculum is explained and analyzed, the dimensions, examples and challenging aspects of this type of curriculum are also described.