Abstract:
مــراد مــا از «مبانــی » در ایــن مقالــه ، همــان مبانــی مــورد نظــر حضــرت زینــب علیهاسلام اســت کــه
از دیــدگاه ایشــان ، بــا نادیــده گرفتــن ایــن پایه هــای فکــری از طــرف لشــکر خصــم ، واقعــه
عاشـورای سـال شـصت و یـک هجـری رقـم می خـورد و حضـرت زینـب علیهاسلام بـا خطابه هـای
آتشـین خـود بعـد از مراجعـت از کربـل بـه بازخوانـی ایـن مبانـی می پـردازد. ایـن مبانـی عبـارت
هســتند از: مبانــی معرفــت شناســی ، مبانــی هســتی شناســی ومبانــی انســان شناســی .
Machine summary:
مباني هستي شناسي در مبانـي هسـتي شناسـي بـه ايـن پرسـش ها پاسـخ داده مي شـود کـه : آيـا هسـتي مسـاوي بـا مـاده اسـت ؟ آيـا جهـان مـاده فقـط بخشـي از جهـان هسـتي را تشـکيل مي دهـد؟ آيـا بيـن جهـان مـاده و مـاوراء ارتباطـي هسـت ؟ يــک : حضــرت زینب (علیها سلام) واقعيــت هســتي را ايمــان بــه توحيــد مي دانــد و انــکار توحيــد توســط يزيــد منجــر بــه رخــداد عاشــورا گرديــد.
حضــرت زینب (علیها سلام) بــا اسـتناد بـه آيـه ده سـوره مبارکـه روم ، بـه فقـدان ايـن مبنـا در تف کـر لشـگر خصـم اشـاره دارنـد: )روم ١٠/٣٠)؛»ســپس ســرانجام کســاني کــه اعمــال بــد انجــام دادنــد بــه جايــي رســيد کــه آيــات خــدا را تکذيــب کردنــد، و از آن بدتــر بــه اســتهزاء و مســخره کــردن آن برخاســتند« در تف سير نمونه ذيل اين آيه چنين آمده است : آري ، گنــاه و آلودگــي همچــون بيمــاري خــوره بــه جــان انســان مي افتــد، و روح ايمــان را مي خـورد و از بيـن مي بـرد، و کار بـه جايـي مي رسـد کـه سـر از تکذيـب آيـات الهـي در مـيآورد، و از آن هـم فراتـر مـي رود، و او را بـه اسـتهزاء و سـخريه پيامبـران و آيـات الهـي وامـي دارد، و بـه مرحلـه اي مي رسـد کـه ديگـر هيـچ وعـظ و انـدرز و انـذاري مؤثـر نيسـت و جـز تازيانـه عـذاب دردنــاک الهــي راهــي باقــي نمي مانــد!