Abstract:
رقابت در بازار محصول، به عنوان یک سازوکار حاکمیتی برونسازمانی و یک عامل مهم و حیاتی در تصمیمگیریهای مربوط به افشای اطلاعات توسط شرکتها محسوب میشود روابط مهم میان قیمت و نوسانات سهام با شرایط شرکت، صنعت و بازار و اقتصاد در پیشبینی تغییرات سهام قابلتوجه است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سطوح رقابت در بازار محصول با نوسان قیمت سهام میباشد. پژوهش انجامشده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش ازنظر ماهیت و محتوایی همبستگی هست. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیهوتحلیل فرضیهها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. برای جمعآوری اطلاعات، از دادههای ۱۴۲ شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۱۳۹۱-۱۳۹۷ استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد بین شاخص هرفیندال-هیرشمن و نوسانات قیمت سهام رابطهی مستقیم و معنیداری وجود دارد؛ اما رابطهی معنیداری بین شاخص ایکل و نوسانات قیمت سهام وجود ندارد.
Machine summary:
رابطه بین سطوح رقابت در بازار محصول با نوسان قیمت سهام فرزین خوشکار ، علی سعادت شعار ، جمیله حیدرائی تاریخ دریافت: 21/10/1399 تاریخ پذیرش: 34/12/1399 کد مقاله: 87895 چکـیده رقابت در بازار محصول، به عنوان يك سازوكار حاكميتي برونسازمانی و يك عامل مهم و حياتي در تصمیمگیریهای مربوط به افشاي اطلاعات توسط شرکتها محسوب میشود روابط مهم ميان قيمت و نوسانات سهام با شرايط شركت، صنعت و بازار و اقتصاد در پیشبینی تغييرات سهام قابلتوجه است.
یکی از اهداف مهم اقتصاد کلان، Stock Price Volatility Islam et al Product market competition Teng, M.
بهطورکلی، یافتهها نشان میدهد مکانیسم بازار عاملی مؤثر بر ریسکپذیری هست پورحیدری و همکاران (1397) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه رقابت در بازار محصول با ریسک سقوط قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران نشان دادند بین رقابت در بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
این تحقیق به بررسی رابطه بین سطوح رقابت در بازار محصول با نوسان قیمت سهام بر اساس دادههای 142 شرکت در فاصله سالهای 1391 تا 1397 پرداخت.
برای سطوح مختلف رقابت در بازار محصول از دو شاخص هرفیندال-هیرشمن و ایکل استفاده شده است.
Idiosyncratic Volatility and Product Market Competition,The Journal of Business, 79 (6): 3125-3152 Godlewski, C.
"Product market competition, idiosyncratic and systematic volatility," Journal of Corporate Finance, Elsevier, vol.
, Erwan , Alexei Zhdanov (2019) Product Market Competition and Option Prices, The Review of Financial Studies, Volume 32, Issue 11, November 2019, Pages 4343–4386, https://doi.