Abstract:
صور خیال از مهمترین عوامل ادبی در هر نثر و نظمی میباشد و سیمین دانشور به عنوان پیشرو ادبیات منثور و بزرگ پرچ دار ادبیات مدرن و معاصر ایران در شاهکارهایش بسیار از ا« استفاده کرده است. در مورد تاثیر هنر و زیبا شناسی در آثار سیمین دانشور مخصوصا در «جزیرهی سرگردانی» این سخن که «ابراز احساسات، هنر و زیبا شناسی عامل اصلی نگارش رمان «جزیرهی سرگردانی» است» گزافه نباشد، البته این بدان معنا نیست که رگههای هنر در «سووشون» ریشه ندوانده باشد زیرا که سیمین سوگواری سووشونش را نیز چه زیبا و هنرمندانه به آرایهی هنر تزئین داده است.
Machine summary:
خانم دانشور با اینکه میخواهد به خواننده جذابیّت عشق« هستی و مراد» و« هستی و سلیم» را نشان دهد ولی در جای جای رمان به وضوح دیده میشود که اندیشههای سیاسی و اوضاع اجتماعی و نگرشهای دیگری بر این جذابیّتها سایه دارند و قهرمان داستان یعنی هستی را به راحتی رها نمیکنند که به دنبال عشق دوران دانشگاهش برود و هر لحظه او را وارد دنیای از دنیایی هنر و مکاتیب مورد علاقه روشنفکران میکند.
از نظر زیبا شناسی در این اثر نیز مانند «سووشون»نویسنده بیشترین تعلّق خاطر را به«کنایه»دارد و جان دادن به عناصر بی جان برای جان دوباره بخشیدن به خواننده نیز کار دوّم خانم دانشور است و استفاده از تشبیهات زیبا و دلنشین در توصیفات او به خوبی نمودار است و تمام ویژگیهای ادبیّات معاصر، از قبیل طنز، زبان محاوره و کوچه بازاری و اصطلاحات عامیانه نیز به خوبی نمودار است.
قوه تخیّل و قدرت بیان خانم دانشور در توصیف آنقدر سنجیده است که وقتی سمند خیالش میل حرکت میکند هیچ کس و ناکسی نمیتواند او را مهار کند و آنقدر زیبا و ماهرانه این سمند را در آسمان احساسات و باورهای مخاطبان به چرخ در میآورد که آنها برای یک مدتی از خودشان جدا میشوند و نشسته بر بال خیال نویسنده حرکت میکنند و اصلاً دوست ندارند که ازاین پرواز خیالی بسلامت برگردند و لذت تصاویر زیبا و هنرمندانه که در نمایشگاه اندیشه اشان بر پا شده است را از دست بدهند و وقتی که سفر تمام میشود چقدر افسوس میخورند که باز به این عالم روزمرگی و بوقلمون پا نهاده اند.