Abstract:
در دهههای پایانی قرن بیستم، همزمان با گسترش رویکرد روانشناسی مثبت نگر توجه به ساختارهای شخصیتی و سرمایه روانشناختی روندی فزاینده داشته است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با سرمایه روانشناختی معلمان و مقایسه آن با کارمندان دانشگاه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دبیران ناحیه دو رشت و کلیه کارمندان دانشگاه گیلان که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به کار بودند که از بین 602 نفر معلم 180 نفر و از میان 303 نفر کارمند دانشگاه گیلان، 90 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (NEO) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (Psy cap) استفاده گردید. دادهها با روشهای رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که معلمان از ویژگی شخصیتی برونگرایی بالاتری نسبت به کارمندان دانشگاه برخوردارند (0/05>p) و تفاوت انعطافپذیری معلمان با کارمندان دانشگاه با شرط نابرابری واریانس گروهها (F=16/22)، با مقدار t مشاهدهشده (3/12= t)، ازنظر آماری معنیدار است (0/01 >P). همچنین کارمندان دانشگاه از امیدواری و تابآوری بالاتری نسبت به معلمان برخوردارند؛ در خودکارآمدی و خوشبینی تفاوت معنیداری باهم ندارند (0/05 ≤ P). بررسی نتایج بیانگر ضرورت توجه به ویژگیهای شخصیتی و سرمایه روانشناختی افراد، هنگام گماردن به مشاغل گوناگون میباشد.
In the last decades of the 20th century, at the same time of development of optimism psychological procedure, paying attention to personality structures and psychological capital has had increasing trend. Objective of the present research is determination of the relationship of personality characteristics with psychological capital of teachers and comparison with employees of the University. Statistical society of this research consisted of all teachers of Rasht Education Department, Dist. 2, and all employees of the University of Guilan, occupying in educational year: 2015-16; 602 teachers 180 persons, and among 303 employees of the University of Guilan, 90 persons, have been selected through the method of random stratified cluster sampling. In order to data collection, NEO Personality Characteristics Questionnaires and Psychological Capital Questionnaire have been used. The data were analyzed through multiple regression, Pierson correlation coefficient, independent t-test methods, using spss 18 software. The results indicated that teachers of personality characteristics extraversions have higher in comparison with employees of the university, and difference of openness of teachers with employees of the university, with the condition of inequity of groups’ variance (P≤0.01, F=16.22), with the observed t (t=3.12), is statistically significant (p<0.01). and the employees of the university have higher hopefulness and resiliency in comparison with the teachers; and there is no significant difference between self-efficacy and optimism (P≥ 0.05). Study on the results indicates necessity of paying attention to personality characteristics and psychological capital of the persons in the time of employing them in different occupations.
Machine summary:
بهادری خسروشاهی (1391) در پژوهشی که بهعنوان همبستگی ویژگیهای شخصیتی مدیران کتابخانههای مرکزی با رضایت شغلی آنها انجامیافته است نتایج نشان داد، بین ویژگی شخصیتی برونگرایی، همسازی و وظیفهشناسی با رضایت شغلی همبستگی مثبت و بین ویژگیهای شخصیتی رواننژندی و تجربه پذیری با رضایت شغلی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد از سوی دیگر خودکارآمدی، رواننژندی، تجربه پذیری، وظیفهشناسی و سرمایه روانشناختی به ترتیب قادرند تغییرات رضایت شغلی را پیشبینی کنند.
همبستگیهای متقابل برای ویژگیهای شخصیتی با سرمایه روانشناختی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 01/0> p** 05/0>* p - Psychological Capital Questionnaire -Personality Traits Questionnaire - Neuroticism - Extraversion - Openness - Agreeableness - Conscientiousness همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود مقادير همبستگی بين ویژگیهای شخصیتی با سرمایه روانشناختی بهجز رابطه سازگاری با سرمایه روانشناختی ازنظر آماری معنیدار است (01/0>p).
همانطور که در جدول فوق مشاهده میشود میانگین ویژگی شخصیتی معلمان با کارمندان دانشگاه باهم تفاوت دارد و برای بررسی معنیداری این تفاوتها آزمون t مستقل انجام پذیرفت.
همانطور که در جدول فوق مشاهده میشود میانگین سرمایه روانشناختی معلمان با کارمندان دانشگاه باهم تفاوت دارد و برای بررسی معنیداری این تفاوتها آزمون t مستقل انجام پذیرفت.
شاخصهای توصیفی سرمایه روانشناختی معلمان با کارمندان دانشگاه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بين ویژگی شخصیتی برونگرایی با سرمایه روانشناختی همبستگی به میزان (32/0=r) وجود دارد که ازنظر آماری معنیداراست (01/0>P)؛ بنابراین با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که با افزایش ویژگی شخصیتی برونگرایی فرد، سرمایه روانشناختی او افزایش مییابد؛ با این توصیف ویژگی شخصیتی برونگرایی توانسته است 10 درصد واريانس متغير ملاك (سرمایه روانشناختی) را تبيين كند.