Abstract:
هدف تحقیق حاضر,ء آزمون تاثیر هیجانات رفتاری سرمایه گذاران بر اعتبار و رتبه تجاری با نقش تعدیلی رقابت پذیری سیستماتیک
سرمایه گذاران بوده است. قلمرو مکانی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 الی ۱۳۹۷ و بر
اساس روش حذف سستماتیک تعداد ۱۳۹ شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب کردیده است در این تحقیق, هیجانات رفتاری
سرمایه گذاران متغیر مستقل و اعتبار و رتبه تجاری متغیرهای وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار
دارد و از لحاظ روش از تحقیقات همستگی محسوب میگردد. برای جمع دادهها از مراجعه به صورتهای مالی, یادداشتهای
توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار بهره کرفته شده است. به منظور توصیف و تلخیص دادههای جمع آوری شده از
آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور توصیف و تلخیص دادههای جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی
بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل دادهها ابتدا پیش آزمونهای ناهمسانی واریانس» آزمون۲ لیمرء آزمون هاسمن و آزمون
جارککت-برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیههای تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است.
نتایج نشان داد هیجانات رفتاری سرمایه گذاران بر اعتبار و رتبه تجاری شرکت تاثیرگذار است» به علاوه رقابت پذیری سیستماتیک
سرمایه گذاران بر روابط بین هیجانات رفتاری سرمابه گذاران و اعتبار و رتبه تجاری شرکت نقش تعدیل گری دارد.
Machine summary:
قلمرو مکاني شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال هاي ١٣٩١ الي ١٣٩٧ و بر اساس روش حذف سيستماتيک تعداد ١٣٩ شرکت به عنوان نمونه آماري انتخاب گرديده است در اين تحقيق ، هيجانات رفتاري سرمايه گذاران متغير مستقل و اعتبار و رتبه تجاري متغيرهاي وابسته در نظر گرفته شد.
مطالعه اين مشکلات مي تواند تاثير با اهميت مکانيسم احساسات سرمايه گذار را در 1 -Baker & Stein 2 -Warusawitharana & Whited 3- Huang & Liu 4- Cui, et al 5 -Dechow, et al 6 -Hongbin, et al 48 تصميمات تأمين مالي شرکت توضيح دهد.
اعتبار تجاري نيز به عنوان وسيله اي استراتژيکي رقابتي براي ايجاد و حفظ روابط با مشتريان جديد و قديمي و تصرف و گسترش سهم بازار تبديل شده 7 -Fabbri & Menichini 8 -Fabbri & Klapper 9 -Jiang, et al 49 است و انتظار ميرود که رقابت پذيري سيستماتيک سرمايه گذاران بر روابط بين هيجانات رفتاري سرمايه گذاران و اعتبار و رتبه تجاري نقش تعديل گري داشته باشد.
15- Hurwitz Helen 16 -Dai & Yang 17 -Anthony, et al 18 -Garcia, et al 19 -Ferrando & Mulier 20 -Cunat 21 -Boissay & Gropp 51 ١-٤.
Hongbin Huang, Ran Li, Ya Bai, (2019) Investor sentiment, market competition and trade credit supply, China Finance Review International, https://doi.