Abstract:
در این مقاله سعی شده است که تعریف سواد فرهنگی که لازمه زندگی یک فرد در عصر مدرنیته است مورد بررسی قرار گیرد از آنجا که سواد فرهنکی گستره وسیعی از تعاملات انسانی را در بر می گیرد قلمرو سواد فرهنگی تمرکز اصلی این مقاله می باشد .حیطه آموزش یکی از زمینه هایی است که بواسطه سواد فرهنگی دچار تغییرات اساسی شده ات .بویژه در زمینه آموزش زبانهای خارجه سواد بین فرهنگی نقش اساسی ایفا می کند .تحقیقات متعددی در مورد آموزش سواد فرهنگی از سنین پایین در کلاسهای درس انجام شده است . تجارت بین الملل ،صنعت توریسم و ... از جمله زمینه هایی است که ارتباط تنگاتنگ با
سواد فرهنگی هر کشوری دارد . علاوه براین در این مقاله سواد رسانه ای و ارتباط آن با سواد فرهنگی نیزمورد توجه قرارگرفت پژوهش حاضر بر آن است تا بار دیگر با بررسی تحقیقات انجام شده در خصوص سواد فرهنگی ،نقش مهم این مقوله را تاکید نموده و لزوم آموزش آن را در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار دهد .
Machine summary:
پژوهش حاضر بر آن است تا بار ديگر با بررسي تحقيقات انجام شده در خصوص سواد فرهنگي ،نقش مهم اين مقوله را تاکيد نموده و لزوم آموزش آن را در کشور بيش از پيش مورد توجه قرار دهد .
واژه هاي کليدي: سواد فرهنگي ،آموزش ،سواد رسانه اي ،سواد زيست محيطي 190 مقدمه در عصر کنوني که معني سنتي سواد عبارت بود از توانايي خواندن و نوشتن ،دچار تغييرات بنيادين شده است .
بعلاوه اگر بپذيريم که جامعه ايراني همانند بسياري از جوامع ديگر به سوي يک جامعه مبتني بر دانايي حرکت مي کند در اين صورت شهروندان چنين جامعه اي به کارآمدي هاي خاصي نياز خواهند داشت به نحوي که آن ها خود از طريق تکنولوژي هاي ارتباطي و اطلاعاتي، دانستنيهاي اساسي خود را عمق بخشند و نسبت به گردآوري و استفاده کارآمد از آنها مبادرت ورزند.
(جعفري،ميرزايي/١٣٩٣) با توجه به مفهوم ارائه شده در مورد سواد فرهنگي اينک مي توان به اين نتيجه رسيد که در يک جامعه چند فرهنگي ، سواد فرهنگي به معني تامح ،تساهل و مداراي بيشتر ،درک ديالوگ آزاد بين هويت هاي اجتماعي ،قومي و مذهبي مختلف و احترام به عقايد ديگران و پذيرش تفاوتهاي فرهنگي است .
از ديدگاه وي اگر دانش آموزان توانايي خواندن را پيدا کنند ولي دانش فرهنگي لازم براي درک و گفتمان منطقي در مورد آموزه هاي فرا گرفته شده را نداشته باشند به راستي با سواد نيستند .