Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان دانشآموزان در طی اپیدمی کرونا انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان آستارا در سال تحصیلی 1400-1399 در شرایط اپیدمی کرونا بود. 150 دانشآموز، به روش نمونهگیری دردسترس و از طریق برنامه مجازی شاد در پژوهش شرکت کردند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1987)، (GHQ)، اضطراب کرونا ویروس علیپور و همکاران (1398) (CDAS)، تحریف شناختی حمامچی و همکاران (2004) (PHI) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1982) (ICDS) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و از طریق نرم افزار 23Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد سلامتروان دانشآموزان با اضطراب کرونا و تحریف شناختی رابطه معنادار منفی و با سرسختی روانشناختی رابطه معنادار مثبت داشت (01/0>P)؛ اضطراب کرونا، سرسختی روانشناختی و تحریف شناختی توانستند 54 درصد واریانس سلامتروان دانش آموزان را تبیین کنند (01/0>P). با توجه به نتایج بهدست آمده، روانشناسان و مسئولین مدارسان با در نظرگرفتن ویژگیهای شناختی و شخصیتی دانشآموزان میتوانند در کنترل سلامت روان آنها در شرایط اپیدمی کرونا نقش حائز اهمیتی را ایفا کنند.
The aim of this study was to investigate the predictive role of coronary anxiety, cognitive distortion, and psychological hardiness with students' mental health during the coronary epidemic. The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population of the present study included all high school students in the city of Astara in the academic year 2020-2021 in the context of the Corona epidemic. 150 students participated in the study by available sampling method and through Shad virtual program. The standard questionnaires of General Health Goldberg and Hiller (1987), (GHQ), Corona Disease Anxiety Scale Alipour et al. (1398), (CDAS), Interpersonal Cognitive Distortions Scale Hammachi et al. (2004), (PHI) and Psychological Hardiness Inventory Kobasa(1982), (ICDS) psychological hardiness were used to measure the research variables. The collected data were analyzed using correlation analysis and multiple regression and Spss 23 software. The results showed that students' mental health had a negative and significant relationship with coronary anxiety and cognitive distortion and a positive and significant relationship with psychological hardiness (P
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٧، شماره پياپي ٦٤، مهر ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(7), 2021 سلامت روان دانش آموزان در طول اپيدمي کرونا: نقش پيش بين اضطراب کرونا، تحريف شناختي و سرسختي روانشناختي Mental Health of Students During the Corona Epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness دکتر ساناز عيني (نويسنده مسئول ) Dr. Sanaz Eyni * Ph. D in Psychology, Department Of Psychology, دکتراي روان شناسي، گروه روان شناسي، دانشکدٔە علوم تربيتي و روان - Faculty Of Education And Psychology, University Of شناسي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to investigate the predictive پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش پيش بين اضطراب کرونا، تحريف role of coronary anxiety, cognitive distortion, and شناختي و سرسختي روانشناختي با سلامت روان دانش آموزان در طي psychological hardiness with students' mental health during the coronary epidemic.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : خرداد ١٤٠٠ پذيرش : تير ١٤٠٠ ويرايش نهايي : مهر ١٤٠٠ سلامت روان دانش آموزان در طول اپيدمي کرونا: نقش پيش بين اضطراب کرونا، تحريف شناختي و سرسختي روانشناختي Mental Health of Students During the Corona Epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive...
Hamamci& Bukozturk سلامت روان دانش آموزان در طول اپيدمي کرونا: نقش پيش بين اضطراب کرونا، تحريف شناختي و سرسختي روانشناختي Mental Health of Students During the Corona Epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive...