Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی سازگاری اجتماعی براساس استحکام من و تنظیم شناختی هیجان انجام بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر در مقطع دبیرستان بود. در این پژوهش 337 دانشآموز دختر دبیرستانی به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: مقیاس سازگاری بل، (1961)، (BAI)، مقیاس استحکام من بشارت، (1386)، (ESS) و مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج، (2006)، (CERQ) بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است. برای تحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش نمره فرد در راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان (05/0p،60/0= r) و استحکام من (05/0p،50/0= r) میزان سازگاری اجتماعی افزایش مییابد. از طرف دیگر نتایج پژوهش نشان داد که با کاهش نمره در راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان (05/0p،54/0-= r) میزان سازگاری اجتماعی افزایش مییابد. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که ترکیب متغیرهای پژوهش بهطور معنیداری با سازگاری اجتماعی رابطه دارند و 47 درصد از واریانس آن را تبیین میکنند (05/0p،47/0= R2). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که استحکام من بهعنوان ظرفیتی روانشناختی و هیجانها بهعنوان پاسخهای زیستشناختی بر تعاملات و کارکرد اجتماعی مؤثر هستند. پیشنهاد میشود برای ارتقاء سازگاری اجتماعی به پرورش استحکام من و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان پرداخته شود.
The aim of this study was to predict social adjustment based on ego strength and cognitive emotion regulation. The statistical population of the present study included all female students in high school. In this study, 337 female high school students were selected by the available sampling method. Research questionnaires included: Bell Adjustment Inventory Bell, (1961), (BAI), Ego Strength Scale Besharat, (2007), (ESS) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Garnefski and Kraaij, (2006), (CERQ). This study is a descriptive correlational study. Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used to analyze the research data. The results showed that by increasing the individual score in adaptive strategies of emotion regulation (p
Keywords: Social adjustment, Ego strength, Cognitive emotion regulation
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٧، شماره پياپي ٦٤، مهر ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(7), 2021 پيش بيني سازگاري اجتماعي بر اساس استحکام من و تنظيم شناختي هيجان در نوجوانان Predicting Social Adjustment based on Ego Strength and Cognitive Emotion Regulation نيلوفر فارسي جاني Niloufar Farsijani Master in Clinical Psychology, Faculty of Psychology کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، and Educational Sciences, University of Tehran, دانشگاه تهران ، تهران ، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to predict social adjustment هدف از پژوهش حاضر پيش بيني سازگاري اجتماعي براساس استحکام من based on ego strength and cognitive emotion و تنظيم شناختي هيجان انجام بود.
The results showed that by increasing the individual score پژوهش نشان داد که با افزايش نمره فرد در راهبردهاي سازگارانه تنظيم in adaptive strategies of emotion regulation (p p،٠٦٠= r) و استحکام من (٠٠٥>p،٠٥٠= r) ميزان r= 0/60) and ego strength (p 0/05-=r Findings showed that the combination of research پژوهش همچنين نشان داد که ترکيب متغيرهاي پژوهش به طور variables is significantly related to social adjustment معني داري با سازگاري اجتماعي رابطه دارند و ٤٧ درصد از واريانس آن را and explained 47% of its variances.
Shepherd, & Edelman پيش بيني سازگاري اجتماعي بر اساس استحکام من و تنظيم شناختي هيجان در نوجوانان Predicting Social Adjustment based on Ego Strength and Cognitive Emotion Regulation ٢٠٠٩؛ پترويک ، پرايسا و کوزاريک - کواکيک ١، ٢٠١٨).
Kline پيش بيني سازگاري اجتماعي بر اساس استحکام من و تنظيم شناختي هيجان در نوجوانان Predicting Social Adjustment based on Ego Strength and Cognitive Emotion Regulation جدول ٢.