Abstract:
مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) از مفاهیمی است که طی چند دهه اخیرکاربرد زیادی در ادبیات شرکتی و سازمانی داشته و در بین سایر مفاهیم مدیریتی _ اقتصادی، به جایگاه مهمی دست یافته است اما علی رغم توجه گسترده به این موضوع در سطح شرکتی، در سطح زنجیره های تامین
چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. در تحقیق حاضر با هدف شناسایی مشخصات شرکتهایی که در
زمینه مسئولیت اجتماعی در زنجیره تامین خود فعالیت بیشتری انجام داده اند، به مطالعه عملکرد CSR در زنجیره تامین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازیم. در این راستا با بررسی مطالعات قبلی، مشخصات شرکتی تاثیرگذار بر مدیریت CSR شناسایی و با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه نظرات مدیران شرکتهای موردمطالعه جمع آوری گردید سپس با استفاده
از تحلیل آماری و آزمون فریدمن به بررسی میزان تاثیر و اولویت بندی این مشخصات پرداخته شد. با
توجه به نتایج بدست آمده، شرکتهای بزرگ به مسئولیت اجتماعی در زنجیره تامین توجه بیشتری
دارند، همچنین بنا به نتایج حاصل از آزمون فریدمن سطح تبحر، محرکهای مسئولیت و ساماندهی مسئولیتهای اجتماعی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر مدیریت CSR در زنجیره تامین دارند.
Corporate social responsibility has been one of the most applicable concepts in organizational studies during last decades and has gained an important position among other managerial - financial concepts, but it has been ignored in supply chain (SC) studies. in current research, we study CSR performance of Tehran stock exchange accepted companies in their supply chains to recognize characteristics of companies which manage their CSR in SC level. by literature review, these characters are recognized and listed then by the use of questionnaire and interview as data gathering tools, the needed data are gathered from managers of above-mentioned companies, then using statistical analysis and Friedman test, the effect and priority of characters are tested. The results show that bigger companies pay more attention to CSR management in their SC and also by the Friedman test results, the level of sophistication, motives for CSR and CSR organization are respectively in next levels of importance.